برندها و طراحان مد، تلاش را خود بر خلق مجموعههای متنوع مردانه برای فصل آینده (پاییز/ زمستان۲۰۲۳ – ۲۰۲۲) متمرکز کردهاند، این کالکشنها آیتمهایی فاخر، رسمی و در عینحال ساده و پر استفاده را در خود جای میدهند که گاها، بازتابی از مدهای طلایی پیشین نیز به شمار میآیند؛ این بازتابهای مد وینتیج در ویترینهایی از برندهای معتبر مردانه در میلان و پاریس اخیرا دیده شدهاند.
هفته مد مردانه میلان، آغاز کننده هفته مد برای فصل پاییز و زمستان ۲۰۲۲ بود؛ در این فضا بود که این کلانشهر مد در ایتالیا، میلان، ترکیبی جنجالی از آیتم های مدرن و در سویهی تکنولوژی همراه با آیتمهای راحتی را به این تقویم سرتاسر هنر، اضافه کرد؛ ترکیبی دقیقا بر اساس نیاز مصرف کنندهها!!!
ویترینهایی که پیشتر به آنها اشاره شد، عمیقا تحت تاثیر آنچه بودند که هفته مد پاریس برای فصول پاییز / زمستان ۲۰۲۲ ارائه داده بود؛ هفته مد پاریس در ۱۸ ژانویه آغاز و در ۲۳ همان ماه، و با ارائه طیفی گسترده از سبکها وآیتمهای ضروری برای شیک پوشان، توسط بهترین طراحان حاضر به پایان رسید.
در این میان، علیرغم شیوع سویه اومیکرون کرونا، اغلب شوهای مد این فصل حضوری برگزارشدند که از جمله آنها میتوان به ایونت ( رویداد ) ۵ روزهای اشاره کرد که جدیدترین کالکشن مردانه لویی ویتوون (Louis Vuitton) توسط ویرجیل آبلو در آن به نمایش گذاشته شد؛ در این رویداد ۵ روزه همچنین، کنزو (Kenzo) برای اولینبار در انحصار برند نیگو (Nigo’s) کالکشن جدید خود را عرضه کرد.
برای زمستان پیش رو، برندها و طراحان بر آیتمهایی مثل ژاکتهای پشمی،کتهایی از جنس چرم و پوست، اکسسوری هایی مانند کلاههای زمستانه با لبههایی برای گرم نگهداشتن گوشها تمرکز کردهاند تا هرچه بیشتر حس دنج بودن و راحتی را تداعی کنند؛ انتخاب این ترندها چندان تعجبی ندارد، میل جمعی ما به پشت سر گذاشتن این قرنطینه طولانی در یک زمستان زیبا و پر از ماجرا، از هر زمانی بیشتر است!!!
وقت، وقت کت و شلواره!
طراحان و برندهای مطرح، همصدا به آیتمهای مخصوص پاندمی (پیژامهها و لباسهای فقط در ظاهر ورزشی!!! ) بردرود میگویند و با کالکشنهای شیک کت و شلوار ( که با آغوش باز به آنها خوشآمد میگویند) ، به استقبال فصل سرما میروند.
در دوخت کت و شلوارهای پاییز/ زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۲ از طیفی مختلف اما با دقت انتخاب شده از متریالها، از ابریشم گرفته تا مخمل، جین، توید (فاستونی)، فلانل، پشم و حتی چرم سبک ( که به عنوان چرم موتور- سواری نیز شناخته میشود) استفاده شده است.
در این میان، آیتمهایی که استایل موتورسواری – راکی دارند در کالکشنهای بیانکا ساندرس بیش از سایر طراحان دیده میشود.
یکی از اصلی ترین ترندهای این فصل، کتهای بلیزر برشدار هستند؛ این آیتم با هر نوع از استایل، جلوهای متفاوت پیدا میکند و همین ویژگی آنرا به آیتم پراستفادهای بدل کردهاست؛ بازگشت این آیتم در مد، آن را به یکی از پرطرفدارترین ترندهای این فصل تبدیل کرده، هرچند که چند فرق عمده با مدلهای پیشین خود دارد:
قد بلیزرهای این فصل به مراتب بلندتر، حجم اپُلهای سرشانه بیشتر و کشیدگی یقهها نیز بیشتر از مدلهای قدیمی تر است؛
این بلیزرها کمربندهایی اغلب پهن دارند که بستن آنها عنصری کلیدی در این ترند است، زیرا بستن این کمربند شانهها درشت تر نشان میدهد، ترکیب این کمربند با اپُلها ناز طرفی دیگر، ابهت مردانهتری را به ببینده منتقل میکنند؛ در عینحال، برای سلیقههای ساده پسندتر، آیتمهای بدون کمربند و با شانههای افتاده نیز در کالکشنها دیده میشود.
در این کالکشنها، آیتمی ترندی و بدیع دیگری نیز دیده میشود: ژاکت اسپرت - با شانههای افتاده! این آیتم برخلاف آیتمهای پیشین، ظاهری گرد - و روزمرهتر دارد اما درعین حال، برای خلق ظاهری جسورانه و نوین، بهترین گزینه است.
شلوارهای این فصل نیز، در برشها، کمر و حتی چین، باهم متفاوت هستند و هرطیف از استایل و استفاده را دربر میگیرند؛ در این کالکشنها حتی شلوارهایی برای افراد با شرایط خاص نیز دیده میشود، برای مثال، شلوار با برش مخصوص برای افراد با پاهای قوسدار و پرانتزی؛ این فصل از مد و فشن، هیچکس را نادیده نمیگیرد!
یقهاسکی ها!!
یقهاسکی ها نه تنها گزینهای مناسب برای در امان بودن از سرمای سخت زمستان هستند، بلکه بهتنهایی جلوهای بسیار شیک و خاص را به استایل شما اضافه میکنند.
زگنا (Zegna) و پرادا (Prada) و تاد (Tod's)درکنار سایر برندهای معتبر، در آخرین کالکشنهای خود یقهاسکیهای تماما مشکی را عرضه داشتهاند.
برای مثال، در کالکشن زگنا (Zegna) یقهاسکی های کلاسیک، با یقههای نسبتا تنگ، در طیف گستردهای از سایز و رنگ ارائه شده بودند؛ آیتمهای نسبتا حجیم و بافت درشت، مثل شال، درکنار یقهاسکی ها در استایلهای پیشنهادی دیده میشد.
برونلو کوچینلی، در کالکشن خود یقهاسکی هایی کلاسیک تر را به نمایش گذاشتهبود که درترکیب با ژاکتهای وینتیج، یادآور استایلهای کلاسیک ماهیگیری در ونیز بودند.
در کالکشن پرادا (Prada) آیتمهای بافت درشت، اور-سایز و سنگین دیده میشد؛ این آیتمها نیز استایلهای کلاسیک ماهیگیری، در سفرهای ماجراجویانه را تداعیگر بودند.
تاد (Tod's) نیز در کالکشن خود، آیتمهای مشابه، بهعلاوه یقههای زیپدار را ارائه کرده بود؛ در بازگرداندن نهچندان سخت ترندهای کلاسیک، ردپای میسونی (Missoni) و بریونی (Brioni) و حتی دولچی و گابانا (Dolce & Gabbana) نیز دیده میشد؛ اما درنهایت، آنچه خانه مد برای ترند این فصل پیشنهاد داد، ورژنهای اسپرتتر یقهاسکی بود که اغلب آستینهای کوتاه و تنه فیت-تری (تنگ-تری) دارند.
بافت با طرحهای موتیفی!!
در این میان طراحانی دیده میشوند که با اضافه کردن طرح و نقش به یک آیتم ساده، مثل بافت و ژاکت، حس سرزندگی و سبکی را منتقل میکنند؛ این طراحان با آیتمهای موتیفی در کالکشنهای خود، ترندی کلاسیک را به صحنه مد مدرن بازگرداندهاند!
در اغلب شوها، طیف گستردهای از مدلها، مثل مدلهای رنگارنگ یا با طرحهای حیوانات در کالکشن ج . و اندرسون JW Anderson) ( و یا مدلهای رسمیتر در کالکشن لیبل ۴۴ (Label 44) دیده میشد؛ در آیتمهای خانه مد ایترو (Etro) در این میان، نمادهایی مثل علامت هشدار رادیواکتیویته گرفته تا عناصری از گیاهان و حیوانات دیدهمیشد.
درکنار این آیتمها، چندین مدل ژاکت و پلیور با طرحهای کریسمسی نیز دیدهمیشد که در کالکشن K-Way نسبتا بیشتر از سایر برندها دیدهمیشد.
پاییز و زمستان ۲۰۲۲ -۲۰۲۳ استایلها و مدلهای مختلفی را برای هر سلیقه و استفاده در خود دادهاست.
ژاکتهای پوست!
بعد از دو سال متوالی در قرنطینه، تمایل به ماجراجویی در دنیای بیرون بیشاز همیشه احساس میشود، این موضوع بیشتر از هر زمان نیاز به لباس و استایلهای مناسب بیرون رفتن را پر-رنگ میکند؛ ژاکتهای خز، کتها و آیتمهای خاص دیگر از پوستهای حیوانات به عنوان برجسته ترین
آیتمها در مجموعههای لباس مردانه پس از همهگیری کرونا، در این فصل مد ظاهر شدند.
آیتمهای کلاسیکی که در کالکشنهای این فصل دیده میشوند، در هر طیف از رنگ و سایز ارائه میشوند؛ یکی از آیتمهای وینتیجی که رنگارنگترین طیف را به خود اختصاص داده است، ژاکتهای هوانوردی است؛ این ژاکتها علاوه بر زیبایی ظاهری آیتمی بسیار برای فضای باز و فصول سرما بهشمار میآیند و گاها با سایزهایی تا چهار برابر بزرگتر نیز عرضه میشوند تا حس راحتی را هرچه بیشتر منتقل کنند.
در این میان، یکی از کلیدی ترین آیتمهای موجود ژاکتهای پشمی هستند که پیشتر به آنها اشاره داشتیم؛ این ژاکتها اغلب از جنس پشم و بوکله هستند و گاها آیتمی جسورانه برای استایلهای کلاسیک به شمار میآیند؛ یکی از ساختار شکنانه ترین استایلهای پیشنهادی با این آیتمها توسط برند “Y/Project” به نمایش درآمده بود.
در این میان البته، کالکشنهایی از این آیتم به شیوهای رسمی تر استفاده کرده بودند، مثل آنچه جانتان اندرسون (Jonathan Anderson) برای کالکشن شخصی خود و برند “Loewe” ارائه کرده بود.
لازم است به برند هرمس “Hermès” نیز اشاره کنیم؛ این برند این ژاکتهای پوست با خزهای آبی رنگ ( گاها لاجوردی ) را به ویترینهای خود اضافه کرده بود که بسیار پر طرفدار بودند.
شلوارهای جاگر!!
لباسهایی که بر راحتی بیش از هرچیزی تاکید میکردند، از سال ۲۰۱۹ بهدلیل همهگیری ویروس کرونا و شرایط قرنطینه بسیار پرطرفدار شده بودند، در سال ۲۰۲۰ به محبوبیت آنها افزوده شد و امروزه حتی در استایلهای روزمره از آنها استفاده میشود و بهنظر نمیرسد که به اینزودی از صحنه ترندی بودن کنار بروند.
در این راستا، شلوارهای جاگر، توجه زیادی را به خود اختصاص دادهاند و به آیتمی طلايي در استایلها بدل شدهاند و در – درجه استاندارد، از شلوارهای پارچهای ترند در فصلهای گذشته پیشی گرفتهاند.
شلوارهای جاگر، لباس پوشیدن به شیوهی قدیمی و دقیق (هر آیتم دقیق و با حساسیت بالا انتخاب شده) را با استایلینگ شیک و مدرن و درعینحال راحت جایگزین کردهاند که حتی در برخی مواقع، با یک کت ست، استایلی تقریبا رسمی و بسیار جسورانه خلق میکنند؛ این آیتمها در شوهای ران-وی، با بند کارشده در کمرها به عنوان کمربند، برش راسته برای پاچههای شلوار و گاها چین در قسمت پایین، عرضه شده بودند.
چه مدل پاچه بلند، چه مدل پاچه مخروطی (فشرده و چین دار دور مچپا) شلوارهای جاگر در مدلهای بیشماری عرضه میشوند، مثلا: در کالکشن برند “Sankuanz” مدلهای کوتاه و اسلش ارائه شده بودند، برند “Y/Project” مدلهایی با برش پیچ-دار و گرد ارائه کرده بود، در “Rhude”
آیتمها از جنس بافت و در رنگ آجری بسیار کلاسیک و شیک بودند و در کالکشن“Brioni” از پارچههای کشمیری – چرمی بسیار ناب استفاده شده بود.
بازگشت جنجالی شلوار جین!
پارچههای دنیم (جین) بلاخره به صحنه مد برگشتند، بهتر از همیشه و با همان تغییراتی که منتظر آنها بودیم!
منظور از این حرف بسیار ساده است، اما نحوه گفتن آن چنین نیست - طراحان و برندهای بزرگ مد، از طریق آزمایش تکنیکهای تزئینی مرسوم در مد، مثل تزئینات سطح پارچه و ایجاد طیفهای مختلف رنگی تلاش میکنند تا جانی تازه به آیتمهایی بدهند که بیاستفاده در کمدهای ما باقی ماندهاند.
فیلیپ پلین، در شو کت- واک خود، آیتم جین دو تکه، متشکل از یک ژاکت (کاپشن) و شلوار را به نمایش درآورد که با طرحی از کوسه های بزرگ تزئین شده بود!!! به نظر شما چه چیزی در اینباره جالب و جدید است؟
خب، این طرحهای کوسهای از طیفی دو رنگ تشکیل و با الماسهایی چشمگیر قاب شده بودند که لوگوی این برند را بیش از هرزمان به رخ ببینده میکشیدند.
طراح هندی، “Dhruv Kapoor” نیز در کالکشن خود جین دو تکه به رنگ آبی تیره ارائه کرده بود، که گلهای زرد پیکسل مانند داشت و با شیوه دوخت تزئینی به رنگ نارنجی، تضادی چشمگیر و بدیع ایجاد کردهبود.
گروه مد” “Labels 44 نیز، از لوگوی فوق (گلهای زرد پیکسلی) بر روی شورتهای جین روشن و پاچه-گشاد استفاده کرد؛ این برند درآیتمهایی از کالکشنی دیگر، زانوهای شلوارهای جین را با نقاشیهایی با سبک انتزاعی تزئین کرده بود.
خوشبینی افراطی در مد!
هفته مد نیویورک، با نمایشگاهی که دوبار درسال برگزار میشود، اکنون در هفدهمین فصل خود است و به معرفی استعدادهای جدید به جامعه کهنهکار مد میپردازد؛ این طراحان در زمینهی مد مردانه، در این فصل بیش از هرزمانی به صحنه آمدهاند.
عادت جدیدی که از این رویداد پدید آمد، این بود که به عنوان مصرفکننده با خوشبینی افراطی بیرون برویم، ببینیم و زندگی کنیم اما از پشت شیشهای زیبنده!!
از این رو، طراحان اصول رایج و قدیمی را کنار گذاشتهاند و همه چیز را با رنگ های شاد و روشن، چاپ طرحهای های عجیب و غریب، موتیف های چشم نواز و شعارهای رسا و پر از حس خلق میکنند.
استفن میکائیل (Stephen Mikhail) طراح مقیم نیویورک و لندن، با تأکید بر همین مسئله گفته است: «آره خب، مردم از این شرایط خسته شدن! من همیشه میشنوم که مردم دنبال بهونن واسه اینکه استایل کنن و لباسای خفن بپوشن! پس بیاین بهشون دلیل خوب بدیم نه بهونه!! »
نیکولاس رافسکی (Nicholas Raefski) که متولد نیوجرسی و همچنین تازه وارد هفته مد مردان نیویورک است، با مجموعهی (Meet Me By The Bleachers) خود به ما این موضوع را یادآوری میکند که به پیشروی کردن در زندگی ادامه بدهیم و به گذشته نپردازیم!!
این دورهها ممکن است دورههایی قبل از قرنطینه آزاردهنده کرونا باشند، که برای اغلب ما نوستالژیک هستند، مانند خاطرات دبیرستان در دهه ۱۹۷۰ پر از استایلهای خیابانی پر زرق و برق و رنگارنگ، که فقط با پوشیدن آنها نیز میشد آثار هنری خلق کرد؛ ما برای این تجربیات دیر بهدنیا نیامدهایم، هنوز هم میتوان در این دورهها زندگی کرد!
رافسکی برای آخرین مجموعه خود، از نوستالژیا و نوستالژیای کاذب الهام گرفته است؛ یاد کردن از گذشته بهتر از آنچه که بوده و میل به آنچه که درواقع هرگز تجربه نکردهایم!
او در بیانیهاش برای تفسیر این کالکشن گفته است: «من از این چالش لذت میبرم! فکر کردن و تصور راجب چیزی که از گذشته هست و من راجبش کم میدونم! اما خب، با ایدهها و تصوراتم راجبش طراحی میکنم... از گذشته برای آینده!! »
معنای مردانگی دائما درحال تغییر است...
روند دیگری که در طول هفته مد مردانه نیویورک شروع شده، تلاش جمعی طراحان و برندهاست در جهت از بین بردن مرز بین “مردانه و زنانه” که با ایجاد طرحها و آیتمهای یونی-سکس و بدون جنسیت، ادامه پیدا کردهاست.
یکی از هایلایتهای برجسته در این زمینه، کالکشن ضروری-جات کلاسیک مک نیکول (McNicol) است او برای کمد لباس خود نیز دوست دارد!! او این کالکشن را بر هردو دسته از مدلهای زن و مرد ارائه دادهاست.
در این میان، پات (Pott’s) به کاوش در طیفهای زیبای رنگ پوست پرداخته و برهمین اساس کالکشن خود را “Skin Folk” نامگذاری کردهاست؛ این کالکشن آیتمهایی با لایه و دوختهای حجیم، مثل شال و شنلهای پاراشوتینگ را در خود جای دادهاست که هم مدلهای مرد و هم مدلهای زن در ران-وی شو، برتن داشتند! پاتس در توصیف این کالکشن خود گفته است: "من همیشه توی کالکشنهام آیتمهای دراماتیک رو دارم ولی خب، درعینحال مطمئن میشم آیتمهایی رو هم داشتهباشم که هرکسی بتونه هر روزی از هفته بپوشه! "
اور-کت طراحی شده توسط” Ryuhei Oomaru” خارج از زمان هفته مد مردانه نیویورک، اما در همان خط الهام-بخشی ارائه شده بود؛ این مجموعهی یونیسکس، با الهام از یونیفرمهای ورزشی زمستانی قدیمی، در یک پلتفرم کاملا مدرن ارائه شد. لازم به ذکر است که طراحی این مجموعه در استدیو“Chinatown product development” انجام شده بود.