Loading ...
close
logo

مصاحبه اختصاصی با برند مل اند موژ

مصاحبه اختصاصی با برند مل اند موژ

 

 

صنعت پوشاک و نساجی کشورمان روز به روز در حال رشد و پیشرفت است. برخی محدودیت های بوجود آمده باعث شد تا صاحبین برند برای متفاوت تر بودن نسبت به رقبای خارجی، به وجود آوردن سبک های مختلف و متنوع در پوشش و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی قدم های بزرگتری بردارند.

این مقاله از مجله تهران مدا به مصاحبه با برند مل اند موژ اختصاص دارد. برندی که توسط یک بانوی توانمند و جوان اداره می‌شود و امروز یکی از مطرح‌ترین مجموعه‌ها در زمینه تولید لباس‌های اسپرت و ورزشی است.

به دفتر "مل اند موژ" رفتیم تا با مدیر عامل این برند، سرکار خانم حجارزاده، گفتگویی داشته باشیم تا ببینیم "مل اند موژ" چگونه شکل گرفت، در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد و چه چشم اندازی را برای فعالیت خود در نظر دارد. موژان حجارزاده مدیر عامل و مدیر خلاقیت مجموعه مل اند موژ است. وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی, در رشته طراحی لباس و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته MBA  گذرانده و از دانشگاه تهران فارق التحصیل شده است.

داستان شکل گیری برند مل اند موژ

- لطفا درباره تاسیس و شکل گیری برند بگویید و اینکه چرا اسم مل اند موژ را برای مجموعه خود انتخاب کردید.

- نام "مل اند موژ" از اسم من و خواهرم (ملیکا و موژان) گرفته شده. پدرم بعد از سالها فعالیت و تجربه در زمینه واردات پوشاک، در سال ۱۳۸۶ تصمیم به تاسیس و ثبت برند "مل اند موژ" در ایران و اتریش گرفتند. بعد از مدتی به خاطر مسائلی فعالیت مجموعه را چند سالی متوقف کردیم اما از سال ۹۵ مجددا و با قدرت بیشتر فعالیت مان را از سر گرفتیم. در سال ۹۷  اولین شعبه مل اند موژ را در تهران افتتاح کردیم و امروز برند ما با ۱۴ شعبه در تهران و چند شهر دیگر مشغول به فعالیت است.


چالش های راه


- قطعا برای شروع یک کسب و کار بزرگ چالش های بسیاری داشتید. به خصوص که در سال هایی که شما تصمیم به شروع این برند گرفتید، نمایندگی های برند های خارجی بسیار مورد توجه مردم جامعه بود. از چالش هایی که در راه با آنها رو به رو بودید برایمان بگویید.

- همانطور که گفتم، پدر من تجربه زیادی در واردات و به صورت کلی تر در صنعت پوشاک داشتند و به واسطه همین تجربه و همچنین علاقه به این صنعت، تصمیم به شروع این کار و به وجود آوردن یک برند ایرانی گرفتیم. البته مشکلات کم نبود اما با پشتکار و شاید کمی شانس، سعی کردیم  رو به پیشرفت و گسترش باشیم. یکی از چالش های شخص من به عنوان مدیر خلاقیت ومدیر عامل، کمبود دانش طراحی در زمینه سبک اسپرت بود که میخواستیم در مل اند موژ در پیش بگیریم. چون سبک طراحی من قبل از این در زمینه کژوال بود اما با به وجود آمدن مل اند موژ حالا باید چیز هایی بیشتری یاد گرفته می شد. اما امروز و با توجه به شرایط موجود، یکی از چالش های اساسی ما تهیه مواد اولیه است. موضوعی که  همچنان با آن دست و پنجه نرم میکنیم.

 


دسته بندی محصولات و جامعه هدف برند مل اند موژ


- کمی بیشتر وارد جزییات مجموعه بشویم. از دسته بندی محصولات بگویید و اینکه تمرکز شما بیشتر روی کدام یک از اقشار جامعه است.

به صورت کلی مل اند موژ شامل دو لاین اصلی زنانه و مردانه میشود: اسپرت و فشن اسپرت . لاین اسپرت، که ما تمرکز و تخصص بیشتری روی آن داریم، تقریبا شامل تمامی آیتم های ورزشی مثل لگ، تاپ، سوییشرت، کفش، اکسسوری و ... میشود. لاین فشن اسپرت هم شامل محصولات روزمره است که میشود گفت یک ماهیت دو کاربردی دارد، یعنی هم برای باشگاه و هم برای فعالیت روزانه قابل استفاده است.


- کالکشن های شما به چه صورت ارائه میشود و در سال چند بار از کالکشن های جدید رونمایی میکنید؟
در تمام دنیا برای ارائه یک کالکشن یک سری استاندارد ها وجود دارد و اصولا به صورت فصلی از کالکشن های جدید رونمایی میشود. ما هم از این قائده مستثنی نیستیم. مل اند موژ هر سال دو کالکشن ارائه میکند: کالکشن بهار/تابستان و کالکشن پاییز/زمستان. یک گروه از محصولات هم به عنوان کالا های روز و پرطرفدار تولید میشوند و به صورت مداوم در اختیار مشتریان قرار میگیرند.

 

 

روند طراحی در مجموعه مل اند موژ

 

اگر بخواهم درباره روند طراحی کالکشن ها صحبت کنم، به این صورت است که ما در ابتدا ترند های روز دنیا را مورد بررسی قرار میدهیم و بعد از آن وارد مرحله انتخاب کانسپت و داستان سرایی  برای کالکشن می شویم. در این مسیر احتمالا منبع یا المان هایی برای الهام گرفتن و طراحی در اختیار داریم. در نهایت براساس همان کانسپت ،کالکشن ما به مرحله طراحی و تولید می‌رسد.

- لطفا از کالکشن جدید مل اند موژ، کالکشن magic color یا رنگ های جادویی، صحبت کنید. به نظر می‌‌رسد برای رونمایی از این کالکشن ها بسیار مشتاق هستید.

- برای این کالکشن زحمت زیادی کشیدیم و بله درست است، رونمایی از آن برای ما بسیار هیجان انگیز بود و هست. ما با بررسی ترند ها متوجه شدیم که روش تای دای (tie dye) حدود یکسال و نیم است جزو ترند های محبوب است و ما تصمیم گرفتیم از این تکنیک برای مجموعه جدید الهام بگیریم. در ابتدا پترن هایی را روی مقوا امتحان کردیم و بعد آن ها را انتخاب و روی محصولات چاپ کردیم. از دیگر دلایل انتخاب این ترند همگام بودن با برند های معتبر جهانی بود چرا که آن ها نیز از این سبک در طراحی کالکشن های خود استفاده کرده اند.

کالکشن Magic Color شامل دو تکنیک میشود. همانطور که گفته شد، ما در ابتدا تعدادی از طرح ها را بر روی مقوا امتحان کردیم و بعد به همراه تیم طراحی تعدادی از این نقش ها را به روش سنتی تای دای روی محصولات پیاده سازی کردیم. نتیجه این کار تعداد محدودی تیشرت با طرح هایی متفاوت است که در فروشگاه های ما قرار گرفت. در روش دیگر هم طرح هایی مشابه نقوش حاصل از تکنیک تای دای به صورت چاپی روی محصولات مختلف این کالکشن اجرا شد.
- کالکشن جدید شامل چه آیتم های دیگری می‌شود؟
این کالکشن میان فصلی از لاین فشن اسپرت ما است و شامل تمامی آیتم ها مثل لگ،تاپ، هودی و ... میشود و قرار است در کالکشن پاییز/زمستان مل اند موژ هم ادامه پیدا کرده و تکمیل تر شود.  

 

تیم طراحی برند مل اند موژ


- حرف از تیم طراحی شد، دوست داریم بیشتر در این‌باره صحبت کنید.
ما در مل اند موژ سعی بر این داشتیم تا در تشکیل یک تیم طراحی، استاندارد ها را رعایت کنیم و برای هر قسمت از کار یک مسئول مختصص تعیین کردیم. به گونه ای که هر کدام از بخش های های یک کالکشن توسط طراح متخصص همان بخش طراحی و به نتیجه میرسد. یکی از کارهای دیگری که در راستای جذب افراد مجموعه انجام میگیرد، سه ماه آموزش برای طراحانی هست که به تازگی وارد مجموعه میشوند.

 

بحران کرونا و چالش‌های یک صاحب کسب و کار

 

- خانم حجارزاده همانطور که در جریان هستید در چند وقت اخیر با بحران کرونا رو به رو شدیم و این موضوع برای برخی خوب و برای بعضی ها هم نتایجی منفی به همراه داشت. برخی از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرده و در زیر ساخت ها و خدمات خود تغییراتی ایجاد کردند. برند مل اند موژاین بحران را چطور پشت سر گذاشت؟ بحران کرونا از اسفند ماه شروع شد و قطعا روی فروش ما تاثیر مستقیم  داشت. چرا که چشم صنعت پوشاک برای فروش بالا اصولا به ماه اسفند و در آستانه سال نو است. اما فروشگاه های ما تقریبا از روز اول این بحران تا اواسط اردیبهشت ماه تعطیل بودند. اما ما این تهدید را تبدیل به فرصتی برای تعامل بیشتر با مخاطبان خود کردیم و با فعالیت های متفاوت در فضای مجازی، سعی در تشویق مخاطبان برای ماندن در خانه و استفاده از زمان کردیم. همچنین این دوران فرصتی پیش آمد تا با کار بر روی وبسایت مل اند موژ درگاه فروش آنلاین خود را تقویت کنیم. البته در این دوران با راه اندازی دستیار فروش تلفنی و فرستادن لباس های مورد نظر درب منزل ، این فرصت برای مخاطبان به وجود آمد تا از داخل خانه محصولات مورد نظر را دیده و خریداری کنند.

 

- به عنوان فردی که چند سال در زمینه طراحی لباس حضور داشته و به صورت گسترده تر در زمینه تولید و فروش فعالیت می کند، چه توصیه ای برای افرادی که به تازگی پا به این صنعت بزرگ میگذارند دارید؟

اولین توصیه من به این افراد هدفمند بودن است. من با تعداد زیادی از طراحان نوپا در ارتباطم و وقتی پای صحبت با آن ها مینشینم متوجه میشوم که هدفشان را نمیشناسند. من به این افراد پیشنهاد میکنم با مشخص کردن دقیق نوع فعالیت خود در این بازار، برنامه ریزی کاملی برای رسیدن به اهداف برای خود تعیین کنند‌. توصیه دیگر من گذراندن دوره های کارآموزی است. هر طراح لباسی باید این دوران را با نهایت استفاده بگذراند و تجربه کسب کند.

چشم انداز مل اند موژ

- چشم انداز برند مل اند موژ را چطور می بینید و چه برنامه ریزی برای آینده این برند دارید؟

همانطور که گفتم یکی از لاین های تولید ما اسپرت و محصولات ورزشی هست و در حال حاضر محصولات ورزشی سهم کمتری از تولید را در برند های ایرانی دارند. به همین خاطر یکی اهداف مهم ما حفظ و ارتقاء این دسته از محصولات است. همچنین افزایش خدمات و تعداد شعبه ها در نقاط مختلف کشور از دیگر برنامه های ما برای برند مل اند موژ است.                    

نوشته شده توسط پویا مصری

 

 

 

 

 

فرم سفارش

 

ارتباط با ما در واتساپ

 

تماس با ما

 

 

جهت اطلاع از دوره های آموزشی تهران مُدا تماس بگیرید.

 

 

    

 

 

جهت اطلاع از دوره های آموزشی تهران مُدا تماس بگیرید.

 

ارتباط با ما در واتساپ

 

تماس با ما

 

فرم سفارش

 

 

    

 

 

مجله ای تخصصی و آموزشی برای دوست داران دنیای مُد و زیبایی

تهران مُدا در شبکه های اجتماعی:

 

               

 

 

   مجله ای تخصصی و آموزشی برای دوست داران دنیای مُد و زیبایی

 

تهران مُدا در شبکه های اجتماعی:

 

               

 

 نمادها و درگاه ها

logo-samandehi

 

کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد