Loading ...
close
logo

آشنایی با طراحی لباس و مهارت های لازم برای آن

آشنایی با طراحی لباس و مهارت های لازم برای آن

طراحی لباس در درجه اول نوعی هنر است که به خلق لباس و سایر ملزومات می پردازد. این هنر وقتی با صنعت در هم می‌آمیزد تبدیل به یکی از پول‌سازترین صنایع دنیا می‌شود. اگر دوست دارید با  قسمتی از دسته بندی‌های مختلف پوشاک در این صنعت آشنا شوید، در این مقاله همراه مجله تهران‌مدا باشید.

طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس هنر به کارگیری طراحی و زیبایی شناسی در خلق البسه و اکسسوری است. طراحی لباس تحت تاثیر نگرش‏های فرهنگی و اجتماعی بوده و در دوران مختلف و طی گذر زمان تغییر میکند.
 طراح لباس برای طراحی لباس و اکسسوری از روش های مختلفی استفاده می کند و به دلیل وجود محدودیت زمان برای ارائه یک لباس به بازار، گاهی اوقات باید تغییر سلیقه مصرف کنندگان را پیش بینی و در طراحی محصولات لحاظ کند. او باید لباس هایی طراحی کند که کاربردی و در عین حال از نظر زیبایی شناسی خوشایند باشند.  طراح لباس باید توجه داشته باشد که احتمالا چه کسی و در چه شرایطی قرار است لباس را بپوشد و  برای این کار از طیف و ترکیب گسترده ای از متریال و تزئینات و همچنین رنگ ها، الگوها و سبک‏های مختلف استفاده می کند.  طراحی و تولید یک پیراهن، فوق العاده ساده است و هر کسی می تواند این کار را انجام دهد. تا زمانی که ایده، مقداری کاغذ،‌ مقداری پارچه و چیزی برای علامت گذاری روی پارچه، وسیله ای برای برش دادن پارچه و وسیله ای برای دوخت داشته باشید، شما هم می توانید این کار را انجام دهید!

 

طراح لباس کیست؟


یک طراح لباس مسئول خلق استایل مخصوص یک لباس است- که شامل شکل یا سیلوئت لباس، رنگ، جنس، تزئینات، و سایر جنبه‏های کلی آن می‏شود. او طراحی لباس را با این ایده شروع می‏کند که لباس باید چطور به نظر برسد، سپس این ایده را به یک طراحی اولیه یا اسکچ تبدیل می‏کند، و مشخص می‏کند که چطور این طرح توسط سایر افراد (از الگوسازها تا تیم اجرایی مثل دوزندگان) به یک لباس واقعی تبدیل شود.
حوزه  طراحی لباس شامل افرادی در سطوح مختلف کسب و کار مد می شود، از خیاطان کوتور معروف، تا طراحانی که برای برندهای کوچک تر کار می کنند و همینطور استایلیست هایی که شاید تنها اصلاحات کوچکی را در طراحی‏های موجود انجام دهند. طراحان لباس جایگاه ویژه ای در دنیا دارند. استعداد و بینش آنها نه تنها نقشی اساسی در چگونگی ظاهر افراد بازی می‏کند، بلکه آنها به وسیله علمی که در شاخه طراحی لباس دارند، نقش مهمی در محیط اجتماعی و فرهنگی نیز بازی میکنند.

 

 

ثبت نام در دوره سبک شناسی در تهران مدا

 

 

ثبت نام در دوره مد نویسی

 


طراحی لباس های اوت کوتور

 

اوت کوتور به طور تحت الفظی (از فرانسه به انگلیسی) "خیاطی مجلل یا سطح بالا" ترجمه می‏شود. این واژه به لباس‏های خاص، متمایز، اصیل و فاخر که متناسب و مطابق اندازه بدن مشتری و توسط خانه‏های مد برجسته دوخته می‏شوند اشاره دارد.
اگر پیش آمده که فشن شویی ببینید که در آن مدل ها در لباس هایی پر از چین و سنگ دوزی ومنجوق دوزی و یا پر روی صحنه راه می روند احتمالا شاهد یک مجموعه کوتور بوده اید. البته در سال‌های اخیر این دیدگاه تغییر کرده است و امروزه طراحان لباس و مدیران خلاق برندها بیشتر از سنگ‌دوزی‌های پیچیده و پر از جزییات روی تکنیکهای جدید و استفاده از تکنولوژی تمرکز کرده‌اند.
فرایند خلق این طراحی‏ها مطابق با تمامی استانداردهای طراحی لباس است و ظرافت و جذابیتی دارد که فراتر از زمان است. در طراحی لباس های کوتور از پارچه و تزیینات مرغوب و خاص استفاده می شود و این لباس ها متناسب با اندام مشتری ها دوخته می شوند.  خیاط کوتور  که در دوخت لباس‏های ظریف و پیچیده مهارت دارد، در تمامی جزئیات مربوط به دوخت لباس به دنبال کمال است. این لباس‏ها به دلیل زیبایی و اصالت طراحی و نیز دوخت بی عیب و نقص و کیفیت بالای مهارت در تولید،  به عنوان اثری هنری نیز شناخته می‏شوند. اتلیه های مد، بخش‏های مختلفی برای طراحی، برش و اندازه گیری و دوخت لباس دارند. مشتری یک لباس اوت کوتور در طول مدت اجرای لباس می‍بایست حد اقل یک تا سه  بار جلسه پرو داشته باشد. گاهی لباس های کوتور برای پرو به همراه یک دستیار ماهر به مقاصد مختلف در سرتاسر جهان سفر می کنند. کمتر از 2000 نفر در کل دنیا توانایی خرید لباس های اوت کوتور را دارند. در پروسه طراحی تا دوخت یک لباس کوتور افراد مختلف با دقت و مهارت بالا ساعت ها روی لباس کار میکنند. بعد از اینکه تیم طراحی لباس، لباس مورد نظر را طراحی کرد، نمونه های اولیه با استفاده از پارچه های مخصوص مرسوم به Tule دوخته شده و اصلاحات مورد نیاز روی آن انجام می شود. به طور معمول، قسمتی از پروسه اجرا به وسیله استادکاران ماهر و با تکنیک های مختلف از جمله مولاژ انجام می شود. تمام تزئینات روی لباس به وسیله دست و با نهایت دقت و ظرافت انجام می شود. معمولا ساعت های طی شده در اجرای یک لباس کوتور برای تاکید روی ارزش لباس، ذکر می شود.

 

هفته مد اوت کوتور

برندهایی که عضو شورای مد اوت کوتور پاریس هستند، موظفند سالانه دوباره مجموعه های خود را در هفته مد اوت کوتور پاریس به نمایش بگذارند. هفته مد اوت کوتور دوبار در سال تحت عنوان هفته مد اوت کوتور بهار- تابستان و هفته مد اوت کوتور پاییز- زمستان برگزار می‌شود.

 

لباسهای (Ready-to-wear)


مجموعه لباس‏های این دسته بندی دارای سایزبندی بوده و بنابراین در تعداد بالاتر اما همچنان محدود تولید می‌شوند. این لباس‏ها نیز به دو دسته تقسیم می‏شوند: مجموعه‏های Designer و Confection. مجموعه های دیزاینرکیفیت بالاتر و همینطور طراحی منحصر به فردی دارد. آنها معمولا بیانگر یک فلسفه مشخص بوده و برای بیان پیامی طراحی و تولید می‏شوند و نه صرفا با هدف فروش.
بسیاری از برند های لباس فست فشن مثل اچ اند ام، منگو، زارا و غیره از مجموعه های لباس های Ready-to-Wear برند های لوکس مثل گوچی ،پرادا، لویی ویتون و غیره برای طراحی و تولید مجموعه های لباس خود الهام می گیرند.

 مجموعه لباسهای Ready-to-Wear  نیز دوبار در سال تحت عنوان مجموعه های بهار- تابستان و پاییز-زمستان در هفته های مد به نمایش در‌میایند.  در یک تعریف خلاصه فشن شو ها یا نمایش های مد، به رویداد هایی گفته می شود که در آن طراحان لباس، جدید ترین مجموعه هی لباس خود را به نمایش در می آورند. اما از طرفی دیگر فشن شو ها همچنین فرصتی برای طراح لباس هستند برای نشان دادن مهارت، هنر و انتقال تم و حس و حالی خاص. مهم ترین هفته های مد شامل نیویورک، لندن، میلان و پاریس است.

 

Diffiusion

 

اخرین اصطلاحی که جایی میان لباس‏های اوت کوتور وReady-to-Wear  برای خود پیدا کرده است، مجموعه لباس های Diffusion  یک برند است. این لباس ها به مشتریان این امکان را می دهد تا تا کالاهای غیر رسمی یا کژوال تری را با قیمتی ازران تر اما طراحی شده توسط یک طراح لباس از یک برند معتبر و لوکس خریداری کنند. برای مثال، AX aka Armani Exchange برند نسبتا ارزان تری از زیرمجموعه ارمانی کالیزیونی (Armani Collezioni) بوده و همچنین یک برند Diffusion  محسوب می شود. معمولا هدف برندهای دفیوژن مشتریان جوان تر است.

خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید😊

ثبت نظر

 

 

فرم سفارش

 

ارتباط با ما در واتساپ

 

تماس با ما

 

 

جهت اطلاع از دوره های آموزشی تهران مُدا تماس بگیرید.

 

 

    

 

 

جهت اطلاع از دوره های آموزشی تهران مُدا تماس بگیرید.

 

ارتباط با ما در واتساپ

 

تماس با ما

 

فرم سفارش

 

 

    

 

 

مجله ای تخصصی و آموزشی برای دوست داران دنیای مُد و زیبایی

تهران مُدا در شبکه های اجتماعی:

 

               

 

 

   مجله ای تخصصی و آموزشی برای دوست داران دنیای مُد و زیبایی

 

تهران مُدا در شبکه های اجتماعی:

 

               

 

 نمادها و درگاه ها

logo-samandehi

 

کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد