اپیزود اول: هفته مد اوت کوتور بهار تابستان 2023 و مهمترین کالکشنهاش
هفته مد پاریس از مهم ترین رویدادهای دنیای مد است و هفته مد اوت کوتور پاریس (Haute Couture Fashion Week) از آن هم مهمتر است!
این رویداد دوبار در سال و در شهر پاریس برگذار میشود. جایی که مشهورترین طراحان لباس، بعد از گذراندن روزهایی پر از استرس (و البته شیرین!) لباسهای شب رویایی خود را به دنیای مد ارائه میکنند. لباسهایی که به وسیله هنرمندان و استادکاران طی ساعتها کار سخت آماده شدهاند تا یک بار دیگر دوستداران دنیای مد را با خود به یک سفر رویایی ببرند.
امسال در هفته مد اوتکوتور ۲۰۳۳، شاهد مجموعههای مد متفاوت زیادی بودیم. از فشن شوی جنجالی اسکیاپرلی Schiaparelli گرفته تا فشن شوی به یاد ماندنی هایدر اکرمن Haider Akermann برای برند ژان پل گوتیه Jean Paul Gaultier.
خب! حالا که مقدمهای درخور هفته مد اوت کوتور گفتیم، برویم سراغ بررسی کالکشنها. از کدام شروع کنیم؟
کالکشن اوت کوتور ۲۰۲۳ ویکتور و رالف Victor&Rolf
پشت و رو، سر و ته، کج و معوج و خلاصه در هر جهت! این عنوان درخور نمایش اوت کوتور جدید ویکتور و رالف بود. برندی که طراحان آن همیشه چیزی برای غافلگیر کردن مهمانان نمایش رو میکنند و علاقه زیادی به وایرال شدن در شبکههای اجتماعی دارند.
این دو طراح این بار میخواستند تعریف ما از نحوه پوشیدن لباسهای اوت کوتور را به چالش بکشند و به نظر میرسد موفق شدند.
لباسهای شب ارائه شده در این کالکشن بینقص بودند و چیزی که ذهن بیننده را مشغول میکرد این بود که با چه تکنیک و هنری این لباسها که از پارچه تشکیل شدهاند مثل مقوا به حالت کج روی بدن مدلها ایستادهاند، بدون آنکه ذرهای شکل خود را از دست بدهند.
البته لباسهایی هم بودند که به حالت عادی روی بدن مدل ها نشسته بودند.
این زوج طراح در مصاحبه ای که با مجله وگ داشتند درباره مجموعه خود گفتند: این کالکشن یک برداشت پوچ از تعریف کلیشه لباسهای حجیم و پف دار اوت کوتور است که ما به زبان قرن بیست و یکم ترجمه کردیم.
ایده کالکشنهای اوت کوتور از عشق ما به زرق و برق می آید اما مانند عطرهای ما، در عین حال که میخواهیم زیبا باشند دوست داریم ایده ای هوشمندانه هم پشت آنها باشد.
در کنار این ایده، زوج طراح کنایهای به فرهنگ اینترنت و شبکههای اجتماعی زده بودند. اینکه بعد از گرفتن یک عکس با استفاده از فیلترهای مختلف به سادگی میتوانیم واقعیت را تغییر دهیم و تحریف کنیم.
ما هنگام اسکرول کردن در اینستاگرام از دستور یک دسر موزی به یک باره به ویدیوهای تیراندازی و حملههای تروریستی میرسیم. این چه فضایی است که روزانه ساعتها در آن زندگی میکنیم؟
در پالت رنگی این کالکشن رنگهای ملایم و پاستلی غالب بودند.
کالکشن اوتکوتور ۲۰۲۳ ولنتینو Valentino
مثل اینکه زمین خوردن مدلها در فشنشوهای ولنتینو دارد به یک رسم تبدیل میشود! میتوانیم حدس بزنیم دلیل این اتفاق مسلماً غیر حرفهای بودن مدلها نیست. به هر حال این اتفاقها، نمک فشن شو هستند البته نه برای مدلها!
در طراحی این مجموعه از لباسهای مخصوص کلوپهای رقص الهام گرفتهشده بود.
مدلها با کفشهای لژدار بسیار بلند روی صحنه رانوی نمایش ولنتینو آمدند. لباسهای شب با دامنهای حجیم همراه با جزییات مورد علاقه پیکولی مثل پر، پاپیونهای بزرگ و رنگهای درخشان، یک بار دیگر یک فشن شوی جذاب و دل انگیز را برای طرفداران این برند به ارمغان آوردند.
کالکشن اوت کوتور ۲۰۲۳ ژان پل گوتیه Jean Paul Gaultier
خب، نوبتی هم باشد باید برویم سراغ این کالکشن جالب و چشمنواز. آقای گوتیه از زمانی که خودش را بازنشسته اعلام کرد تصمیم گرفت برای کالکشنهای بعدی یک کار متفاوت انجام دهد و آن هم دعوت از طراحان مد مختلف برای طراحی کالکشنهای بعدی بود. برای هر فصل یک طراح مدعو برای این خانه مد کالکشنی طراحی کرد.
اولیویر روستینگ یا روستان! انگلیسیاش را مینویسم که هرطور دوست داشتید بخوانید Olivier Rousteing یکی از این افراد بود. برای طراحی کالکشن اوتکوتور جدیدش قرعه به نام هایدر اکرمن Haider Akermann افتاد. این طراح کلمبیایی، چهارمین طراح مدعو این برند است. به نقل از خود طراح تنها چیزی که گوتیه برای این کالکشن میخواست این بود که غافلگیر شود. از قیافه گوتیه موقع پایان نمایش و طوری که اکرمن را در بغل فشار میداد، مشخص بود که انتظارش برآورده شده است!
اکرمن در این نمایش ادای احترامی داشت به آثار ژان پل گوتیه در طول مدت فعالیتش در دنیای مد. لباسهایی که هرکدام کانسپتی جداگانه داشتند و به قول طراح مثل نامهای عاشقانه به ژان پل گوتیه بودند.
کالکشن لباسی با پالت رنگی درخشان و شاد و تکنیکهای زیبایی که نشان از تبحر اکرمن داشت.
استفاده از پر و پارچههای متالیک در این کالکشن غالب بود. (خودتان عکسها را ببینید و با من موافقت کنید)
او برای خلق این کالکشن به آرشیو گوتیه سری زده بود و به خصوص کالکشنهای این طراح در دهه ۹۰ را حسابی بررسی کردهبود. آثاری مربوط به زمانی در تاریخ مد که دراما در آن معنای دیگری داشت. زمانی که خود لباسها حرفی برای گفتن داشتند و راوی داستان میشدند.
یکی از لباسهای نمایش، مزین به عبارت آزادی به زبان فرانسوی همراه با یک موسیقی آشنا توجه مهمانان و کاربران در شبکههای مجازی را به خود جلب کرد. (فایل صوتی مربوط به پادکست تهران مدا را گوش دهید.)
کالکشن اوت کوتور ۲۰۲۳ شنل Chanel
وقتی اسم پاریس میآید فشندوستان احتمالا یا به اسم شانل فکر میکنند یا دیورDior. جالب است بدانید که کوکو شنل و کریستین دیور که بنیانگذاران این خانههای مد هستند، دل خوشی از هم نداشتند. به خصوص کوکو شنل که با لباسهای نیو لوک New Look دیور دشمنی داشت و عقیده داشت یک مرد نمیتواند لباسهایی برای زنان مدرن طراحی کند و دیور هیچ چیز از تعریف زن مدرن نمیداند. البته اگر به تاریخ برگردیم میبینیم که کوکو درباره طراحان دیگری نیز کم و بیش همین عقیده را داشت.
بگذریم و برسیم به کالکشن اوت کوتور جدید شنل. اینبار هم ویرجینی وایا Virginie Viard با هنرمند مورد علاقه خود خاویر ولهان Xavier Veilhan برای طراحی صحنه و انتقال کانسپت این مجموعه همکاری کرده بود.
به اون گفته بود: این آپارتمان کوکو شنل در پاریس را میبینی؟ مجسمه حیوانات زیبا و فانتزیاش را هم میبینی که اطراف خانه پخش هستند؟ همینها را با ذوق و سلیقه خودت بازآفرینی کن، چرا که همینها منبع الهام کالکشن جدید ما خواهند بود. یک تیزر زیبا هم بساز که تکمیل کننده هنری باشد که داری از جوهره جان میگذاری.
و نتیجه شد صحنه نمایشی پر از حیوانات پازل مانندِ مدرن که همین حیوانات به شکل موتیفهای ظریف گلدوزی شده روی لباسهای مجموعه جا خوش کردهبودند.
یک فانتزی مدرن و ماجراجویانه، برای شانل دوستان.
گفتم ماجراجویانه، ویرجینی وایا در این کالکشن از لباس خانمهای هنرمند رقصنده در رژههای نمایشی هم الهام گرفتهبود و این منبع الهام در پاپیونها و کلاههایی که مدلها به سر داشتند مشخص بود.
در این کالکشن در کنار کدهای همیشگی شنل مثل کتهای تویید و کفشهای بنددار، ردپای کارل لاگرفلد، مدیر خلاقیت سابق شنل هم به چشم میخورد. هر چه باشد لاگرفلد نزدیک به سه دهه دراین خانه مد هنرنمایی کرد و الحق که از تاثیرگذارترینها در صنعت مد بود و خانه مد شنل در دهه ۸۰ را از ورشکستگی نجات داد.
لباس عروس در مجموعه های اوت کوتور مهم هستند و البته به یاد ماندنی. به نظر میرسد لباس عروس در نظر وایا تعریفی بسیار ساده دارد. اینقدر ساده که میشود گفت بعضی لباسهای دیگر در مجموعه اوت کوتور شنل از لباس عروس آن مجللتر بودند.
احتمالا خیاطان در اتلیههای شنل هر روز صبح دور این لباس جمع میشدند و وسوسه میشدند که گُلی، منجوقی چیزی به آن اضافه کنند ولی در لحظه آخر به خود میگفتند: گذشت آن زمان که لباسهای عروس میبایست پر از سنگدوزی و چین و والان میبودند. زن مدرن شنل سادگی را دوست دارد و با اعتماد به نفسش هر لباسی را مجلل میکند.
کالکشن اوت کوتور ۲۰۲۳ دیور Dior
بسیاری عقیده دارند دیور با مدیریت ماریا گرازیا Maria Grazia Chiuri شکوه و جلال سابقش را از دست دادهاست و کالکشنهای کوتور با مجموعههای ردی تو ور Ready-to-wear در نظر این خانم تفاوت چندانی ندارند.
همه دلشان برای دوران حکومت جان گالیانو John Galliano در این خانه مد تنگ شده است و هر دفعه این موضوع را زیر عکسهای ماریا گرازیا یادآور میشوند!
نکتهای که در نظر اول در فشن شوی دیور به چشم میخورد چروک بودن پارچه بعضی لباسها بود که این سوال بزرگ را به وجود میآورد:
این اتفاق عمدی بوده یا نتیجه عجله و بیدقتی استایلیست و دستیاران اجرای نمایش؟!
که البته بعد در لباسهایی که برای کیارا فرانی Chiara Feragni بلاگر مشهور ایتالیایی طراحی شد، این چروک بودن پارچه تکرار شد و مشخص شد که هنوز کار دیور درست است و این وصلهها به او نمیچسبد!
تکنیکهای زیبایی در لباسهای این مجموعه به کار رفته بود که نتیجه تلاش استادکاران در اتلیههای مشهور دیور بود.
در این مجموعه سیلوئت و برشهای کلاسیک این خانه مد مشهود بود.
کمرهای باریک و دامنهای حجیم که به وسیله زیرسازیهای حرفهای در زیر لباسها ایجاد شده بودند و البته تکنیکهای پارچهسازی بینظیر.
ماریا گرازیا در این مجموعه از شخصیت رقصنده معروف جوزفین بیکر Josephinr Baker الهام گرفته بود. یکی دیگر از زنان پیشرو و جسور مورد علاقه ماریا گرازیا که در دهه 1920 میلادی زندگی میکرد. در کنار این زرق و برق و مدرنیته دهه ۱۹۲۰ ، دهه زنان هنجارشکنی که کمکم پا به عرصهای جدید در اوایل سده ۲۰ میلادی میگذاشتند در این کالکشن به کار رفته بود.
فرینجهای سنگدوزی شده، لباسهای مخمل اغواگرانه (کلمه اصلی چیز دیگری است که میتوانید حدس بزنید چیست)، پیراهنهای میدی راسته، یادآور فلپر گرلها (Flapper Girls)، کت و شلوارهای شش دکمه سفید و کت و دامنهای خوش دوخت با برشهای کلاسیک، کالکشنی مدرن برای زن امروز دیور را تشکیل دادهبودند.
کالکشن اوت کوتور ۲۰۳۳ اسکیا پارلی Schiaparelli
به نظر میرسد افرادی که حتی ذرهای به فشن و متعلقاتش علاقه نداشتند هم از این کالکشن و حواشیاش باخبر شدند. آن هم به وسیله حضور کایلی جنر در لباسی مزین به سر یک شیر (در واقعیترین حالت ممکن) در همه جای اینستاگرام و تیکتاک.
شیر، پلنگ و گرگ آغاز کننده هفته مد اوت کوتور پاریس بودند.
دنیل رزبری Daniel Roseberry مدیر خلاقیت این خانه مد، اینبار از بخش دوزخ در کمدی الهی دانته برای خلق لباسهای اوت کوتور مجموعهاش الهام گرفتهبود.
در داستان دانته شیر نماد غرور، پلنگ نماد شهوت و گرگ نماد طمع است. شاید به همین خاطر غرور خاصی در چهره کایلی جنر در عکسهایش با پیراهن کلهشیریاش دیده میشد!
اگر دوست داشته باشید، خلاصه کمدی الهی را در لینک زیر میتوانید بخوانید.
کلیک کنید
پروسه ساخت سر این حیوانات در صفحه مجازی اسکیاپارلی در اینستاگرام منتشر شد.
رزبری در این کالکشن سورئالیسم را با چاشنی طنز همراه کرده بود. دو موضوعی که اتفاقا خیلی به هم میآیند و از آغاز کار این خانه مد همراه هم بودهاند.
شاید هفته مد اوت کوتور پاریس هیچوقت فکر نمیکرد روزی حیوانات مصنوعی بتوانند شکوه لباسهای اوتکوتور را در ران وی تحت تاثیر قرار دهند.
البته اینها تنها غافلگیرکننده های این نمایش نبودند.
پیراهنی به شکل صدف، تاپی به شکل پرهای باز شده طاووس و تاپ مجسمهوار چوبی از لباسهایی بودند که در این کالکشن توجه را به خود جلب میکردند.
مهمانان این نمایش هر کدام به تنهایی میتوانستند جنجالی به اندازه فشن شوی اسکیاپارلی راه بیندازند.
مثل دوجا کت Doja Cat که در بیش از ۳۰ هزار کریستال سرخ سواروسکی پوشیده شده بود و به نظر بعضی در دوزخ دانته میتوانست به راحتی در نقش شیطان هنرنمایی کند.
کالکشن اوت کوتور ۲۰۲۳ جیامباتیستا والی Giambattista Valli
لباسهایی با شکوه، با الهام از زرق و برق هالیوود. زمانی که هنرپیشههای زن با لبهای مزین به ماتیک سرخ و چشمانی معصوم با شیطنتی بچگانه روی پرده سیاه جادوی حرکت میکردند، طوری لطیف و بینقص که انگار روی هوا معلق هستند.
کالکشنی پر از لباسهای پرچین و حجیم، پرهای تزیینی، پارچههای سراسر سنگدوزی شده و متالیک که نشانگر هنر و مهارت والی است.
همانطور که میدانید، هنر دست این طراح ایتالیایی بسیار مورد علاقه مزونهای ایرانی و خارجی هستند، با این تفاوت که معمولا ۸۰ درصد مواقع، نتیجه کار با لباسهای والی مقدار زیادی متفاوت است. این در حالی است که خیاط محترم (البته نه هر خیاط زبردستی) عقیده دارد لباس مثلِ مثلِ عکس از کار درآمده است. (این جمله را با صحنهای تصور کنید که در آن با دست چند بار محکم روی کاغذ حاوی عکس لباس کوبیده میشود.)
البته از طرفی این موضوع تا حد زیادی به مشتریان عزیز هم مربوط میشود که عقیده دارند با فقط پنج متر پارچه میشود لباس پرچین و پر از لایه والی را مثل خودش دوخت و بیشتر از این اسراف است و از کجا معلوم که خیاط پارچههای اضافی را برای خودش برندارد!
باید ببینیم امسال نسخه کپی شده کدام از این لباسها در فضای مجازی دستبهدست میچرخد و از آن میمهای جالب درست میشود.
کالکشن اوت کوتور ۲۰۲۳ فندی Fendi
یکی از تکنیکهای مورد توجه در این کالکشن ترکیب پارچههای مختلف بود. کیم جونز Kim Jones مدیر خلاقیت خانه مد فندی به زیبایی پارچههای ظریف مثل ابریشم، تور و گیپور را با جزییات فوقالعاده زیبا ترکیب کرده بود. لباسهای شب با پارچههای شفاف و بدن نما به همراه گلدوزیهای بینظیر گاهی ما را یاد لباسهای خواب میانداختند. البته کسی که این لباسها را به عنوان لباس خواب استفاده کند حتما در یک قصر رویایی در داستانهای پریان زندگی میکند! پالت رنگی خنثی و ملایم در کالکشن اوت کوتور فندی، آن را رویاییتر هم کردهبود. هدف کیم جونز به تصویر کشاندن لباسهایی برای زن مدرن فندی بود.
به شما تبریک میگویم که تا آخر این مقاله همراه بودید. معلوم است شما هم مثل ما عاشق و شیدای فشن هستید.
اگر دوست داشتید حتی یکبار دیگر این مقاله را بخوانید پیشنهاد میکنیم به جای خواندن بروید سراغ فایل صوتی این مقاله (که شاید رفته باشید).
در هر صورت بسیار بسیار از شما ممنونیم که در این صفحه اینترنتی وقت گذراندید و به بیشتر دیده شدن آن در موتور جستجوگر گوگل کمک کردید و خیلی خوشحالیم که شما را به عنوان یکی از دوست داران مجله اینترنتی تهران مدا همراه خود داریم.