تهران مدا

خانه

دوره های آموزشی

سلبریتی ها

زیبایی

آگهی ها

تالار گفتمان

خانه گزارش مجموعه های مُد گزارش کالکشن های اوت کوتور بهار-تابستان ۲۰۲۱

گزارش کالکشن های اوت کوتور بهار-تابستان ۲۰۲۱

1399-11-19

گزارش کالکشن های اوت کوتور بهار-تابستان ۲۰۲۱

12 دقیقه

282


تقریبا یک سالی از همه‌گیری کووید-۱۹ و ایجاد اختلال در سراسر جهان می‌گذرد و تاثیر مخرب این ویروس همچنان در رخدادهای برنامه‌ریزی شده مانند نمایش‌های مد برقرار است. این نمایش‌ها طی ۱۲ ماه گذشته یا به تعویق افتاده‌اند و یا بصورت دیجیتال عرضه شده‌اند و یا حتی در مواردی لغو شده‌اند و به نظر می‌رسد این اوضاع تا مدتی همچنان ادامه داشته‌باشد. به تازگی هفتۀ مد اوت‌کوتور در پاریس به اتمام رسیده‌است و اگرچه به دلیل قوانین قرطینه در فرانسه تمام نمایش‌‌ها و ارائه‌ها پشت درهای بسته رخ داد اما هنوز هم شاهد رخدادهای هیجان‌انگیز و مجموعه‌هایی خیره‌کننده بودیم. بعضی از طراحان تصمیم گرفتند مجموعه‌های خود را در قالب دیجیتال بصورت فیلم و عکس یا هردو عرضه کنند در حالیکه عده‌ای دیگر نمایش‌های مدی پر از ستاره و بدون تماشاچی برگزار کردند. در ادامه این مقاله از مجله آموزشی تهران مدا، برگزیده ای از برندهایی که در هفته مد اوت کوتور شرکت کردند را با هم بررسی میکنیم.

فندی

این اولین مجموعۀ اوت کوتور کیم جونز برای برند فندی بود و این طراح تمام تلاش خود را کرده‌بود تا مجموعۀ چشمگیری عرضه کند. او برای معرفی مجموعۀ خود از چهره‌های سرشناس دنیای مد(از نائومی کمپل، دمی مور، و کیت ماس تا کارا دلوین، بلا حدید و آدووا آبوا) بهره گرفت. طرح‌های او ملهم از  احساسات بریتانیایی جمع بلومزبری (Bloomsbury Group: حلقه‌ای از نویسندگان، هنرمندان و متفکران بود که در دهه‌های ابتدای قرن بیستم درمحله بلومزبری در غرب لندن کار و زندگی می‌کردند و معمولاً در خانه کلایو و ونِسا بِل، خواهر و برادر ونسا یعنی آدریان استفن و ویرجینیا استفن (وولف) برای مطالعه، مباحثه و معاشرت گرد هم می‌آمدند.)و ادای احترام به تاریخچۀ فندی بود. او به ویژه تحت‌تاثیر زبان بصری پیکره‌های برنینی و رمان اورلاندو اثر ویرجینیا وولف است که به شیوۀ سیال ذهن و جنسیت نامشخص نوشته شده‌است. و وقتی نوبت به انتخاب بازیگران و صحنۀ نمایش رسید محوریت با اهمیت خانواده بود چه خانوادۀ واقعی که در آن متولد شدید و چه خانواده‌ای که به مرور زمان تشکیل دادید. اهمیت این موضوع با نشان دادن مدل‌ها درون اتاقک‌های شیشه‌ای نشان داده‌شد. او می‌گوید «فندی نمایانگر دست‌ساخته‌هایی با بالاترین درجۀ کیفی است و همیشه برای خانواده اهمیت قائل بوده‌است. فندی سه نسل را در قاب خود جا داده‌ و من مهمانی در هنگامۀ ورود نسل چهارم هستم. اینجا زنان قوی و قدرتمندی مرا احاطه کرده‌اند که دوستشان دارم و برایشان احترام قائلم و می‌خواهم انرژی‌ آن‌ها را به مجموعه هایم وارد کنم.»

ویکتور و رالف

  از آنجایی که ویکتور و رالف قادر به برگزاری یک نمایش مد واقعی نبودند تصمیم گرفتند طرح‌هایی جنجالی عرضه کنند. به گفتۀ طراحان، این مجموعه هم «وجه تاریک و خشونت‌بار» دارد و در عین حال مخاطبان را به سرزمین خیالی «سبکبالی و با نشاط» می‌برد. مفاهیم سنتی زیبایی در طراحی لباس در قالب محتوایی نو و بکر قرار داده شده‌است. اوت کوتور با ناشناخته‌ها روبرو می‌شود. حس و حالی هتاکانه و تقریبا غیرمعمول دارد اما همیشه گیرا است: پادزهری در برابر جستجوی اخبار مرگ.

آرمانی پرایو

نمایش مد بهار/تابستان ۲۰۲۱ آرمانی پرایو که برای اولین بار بدون هیچ تماشاگری در کاخ اورسینی در قلب میلان برگزار شد رخدادی ویژه و بی‌مانند بود اما طراح مجموعه‌ای رنگارنگ، زیبا و روح‌انگیز با تمرکز بر روی لذت و مهارت طراحی لباس ارائه داده‌بود ( بدون شک باعث شد تعدادی از بازیگران زن هالیوود میل شدیدی به راه رفتن دوباره روی فرش قرمز در خود حس کنند). آرمانی در بیانیۀ خود می‌نویسد « اوت کوتور ریشه در تاریخ مد دارد و بازتاب اوج خلاقیت و مهارت خیاطی است اما تنها در اختیار عدۀ معدودی است. امروز با محیط آزاد و برابری که اینترنت خلق کرده می‌توانیم آن را در معرض دید همۀ افراد قرار دهیم»

ولنتینو

پیرپائولو پیچولی همیشه می‌تواند در هفتۀ مد اوت کوتور جادو کند حتی اگر هیچ تماشاگری نباشد و این فصل هم فرقی با فصل‌های قبل نداشت. این طراح ترجیح داد امسال به «آداب و رسوم، فرآیند و ارزش اوت کوتور» ادای احترام کند که به اعتقاد او مشمول گذر زمان نمی‌شود. او در بیانیۀ نمایش مد خویش می‌نویسد:

«آن‌ها ستایشگر انسانند: ذهنی که خلق می‌کند و کارِ دستی که با گذاشتن وقت به آن موجودیت و ارزش می‌دهد.

آن‌ها طرح‌هایی تولید می‌کنند که در گذر زمان نامیرا هستند و به قالب فرد شکل گرفته‌اند.»

 طرح‌هایی با رنگ روشن، کفش‌های لژدار، چین و شکن‌های زیبا، اَشکال گیرا و زرق و برق فراوان. بعد از نمایش این مجموعه زیبا انتظار می رود ترند کفش های لژ دار دوباره به عرصه مد بازگردند.

شانل

ویرجینی ویارد مدیر خلاقیت شانل در مورد عوامل الهام‌بخش مجموعۀ اوت‌کوتور ss21 می‌گوید:«می‌دانستم نمی‌توانیم نمایش بزرگی داشته‌باشیم و باید نوآوری می‌کردیم پس به این نتیجه رسیدم که جمعیت کوچکی از بالای پله‌های کاخ بزرگ پایین بیایند و مانند یک جشن عروسی خانوادگی از زیر طاق‌های گل بگذرند» این مجموعه در قالب نمایش مدی بدون تماشاچی و تنها با حضور تعداد معدودی از سفرای شنل در پاریس برگزار شد. لباس‌های عرضه شده در نمایش، پیام مذکور را به طرز غیر منتظره‌ای با تاج گل، پاپیون، طرح‌های دو تکه ملهم از تاکسیدو، دامن‌های کولی، جلیقه‌های کار شده و پیراهن‌های زیبا منعکس می‌کنند. این طراح در ادامه می‌گوید« همیشه موقع طراحی به این فکر می‌کنم که خانم‌ها دوست دارند در کمد لباس خود چه چیزهایی داشته‌باشند.»

جیامباتیستا والی

در یادداشت جیامباتیستا والی از مجموعه لباس‌های اوت‌کوتور رویایی و رمانتیک ss21 می‌خوانیم« در حالیکه در مجموعه پوشاک آماده لباس‌ها فصل‌های یک کتاب هستند در اوت‌کوتور تک تک لباس ها داستان خود را دارند» هدف طراح برای فصل جدید دعوت به «لحظه‌ای درونگرایی» در حین عرضۀ مدی غیرمعمول و پرتکلف با  استفاده از پالت رنگ‌های جسورانه، طرح‌های حجیم و گلدوزی‌های ظریف بود.

دیور

کریستین دیور به دنیای مسحورکنندۀ پیشگوئی علاقه‌مند بود و سحر و جادوی نمادین، زیبایی کثرت‌گرایانه کارت‌های تاروت نیز جز عناصر محبوب ماریا گرازیا چیوری مدیر خلاقیت و نوآوری فعلی دیور هستند. مجموعۀ بهار/تابستان ۲۰۲۱ دیور با فیلم زیبایی به کارگردانی فیلمساز ایتالیایی ماتئو گارونه با گرامیداشت این عناصر عرضه شد. خانه مد دیور در مورد این مجموعه می‌گوید« مجموعه‌ای ملهم از نمادهای تاروت با پارچه‌هایی دلپذیر و گلدوزی‌های درخشان، جایی که پارچه‌های براق تک‌رنگ تبدیل به لباس شبی رویایی با سایه‌رنگ‌های فوق‌العاده می‌شوند.»

السا شیاپارلی

دنیل رزبری مدیر خلاقیت و نوآوری شیاپارلی در مورد این مجموعه می‌گوید

 این سومین مجموعۀ من برای شیاپارلی است. قصدم این بود تا چیستی اوت کوتور و چگونگی آن را به چالش بکشم.

می‌خواستم لباس‌هایی طراحی کنم که نه تنها به سنت‌های این خانۀ مد بلکه به هنر پشت آن احترام بگذارد و در عین حال تمام کلیشه‌های مرتبط با آن را کنار بزنم. او در ادامه اضافه می‌کند که امیدوار است این عقیده که اوت‌کوتور یعنی«گلدوزی‌های ظریف، ظرافتی چون حریر و دامن‌های بزرگ ابریشمی و لباس‌هایی با زیبایی رویایی که انگار از قصه پریان آمدند؛ دیدگاهی که از دوران اوج اوت‌کوتور در دهه پنجاه تاکنون بدون تغییر مانده‌است» را به چالش بکشد. در عوض قصد طراح «گرامیداشت لذت خودنمایی، لذت شکوه بوسیلۀ لباس‌هایی است که شما را از واقعیت بدن خود آگاه و وادارتان می‌کند به چگونگی حرکت خود در دنیا بیاندیشید»

نوشته شده توسط نیلوفر ترابنده

0
0

افزودن نظر

نظرات کاربران (0)