فوتوریسم در هنر مفهومی

زهرا اکبری
نوشته شده توسط زهرا اکبری

 

به گفته ی الکساندر مک کویین

“مد نشانگر شرایط سیاسی و اجنماعی است که در آن زندگی می کنیم و لباسی که می پوشیم نشانگر محیط ماست.”

مفهوم مد

برای بررسی این ارتباط ابتدا به مفهوم مد خواهیم پرداخت.

تعریف دقیق واژه ی فشن بسیار دشوار است چرا که مد در قرن پانزدهم با مد در قرن بیستم بسیار متفاوت است.

مد ارزش هایی نامرئی به لباس می دهد و متناسب با عرف جامعه تغییر می کند.

ولی آغاز آن را قرن ۱۵ ام می دانند چرا که برای به رخ کشیدن موقعیت و مقام و کلاس و درجه ی اشرافیت مورد استفاده قرار می گرفت.

برای مثال سبک باروک برگرفته از لویی چهاردهم بود که در پوشیدن لباسهای فاخر افراط میورزید و درباریانش را به ولخرجی وا می داشت.

در نتیجه ی این سبک لباسها پر زرق و برق و سنگین بودند و در واقع بازتاب شخصیت لویی چهاردهم بودند.

بعد از لویی چهاردهم و در زمان لویی پانزدهم سبک روکوکو پدید آمد که زیور آلات ظریف و الهام گرفته از طبیعت، برجسته ترین نشانه های آن بود.

اما بعد از ۱۷۷۰ روکوکو رو به افول گذاشت چرا که این سبک ظریف و ناتورالیستی جای خود را به افراط هایی که نشانه ی زیاده روی بود داد.

در نتیجه ی این تغییرات نیز انقلاب هایی در حال صورت گرفتن بود که بعد از سال ۱۷۸۰ ،ناتورالیسم مد فرانسوی را به تسخیر خود در آورد.

که آشکارا نشانه ی خشم نسبت به حکومت فرانسه بود.

بعد از انقلاب فرانسه نیز سبک نئوکلاسیسیسم که به سبک ناپلئونی هم معروف بود از کلاسیسیم یونان و روم باستان الهام  گرفت.

در زرق و برق و پارچه های سنگین خلاصه شده بود و نشانگر فرانسه ی بعد از انقلاب بود.

بعد از آن نیز بر حسب تغییرات جوامع سبک های مختلفی از جمله قرتی گری و… به وجود آمد

حالا که کمی با بحث مد و تاثیر شرایط و عقاید و افکار بر آن آشنا شدیم بهتر است به این بحث بپردازیم که:

اولین جرقه های هنر مفهومی چه زمانی  زده شد.

هنرمندان فوتوریست

فوتوریست ها در تمامی عرصه های ادبی و هنری ایده هایی بسیار انقلابی و ساختار شکنانه ای مطرح می کردند، از ادبیات و شعر گرفته تا هنرهای اجرایی.

ولی این سوال مطرح می شود:

 فوتوریست به چه معنی است

مهمترین جنبش پیشرو ایتالیایی ( آوانگارد ) قرن بیستم، فوتوریسم است که در آن به مدرنیسم و تکنولوژی بها داده می شد.

پیروان این سبک بر این باور بودند که گونه فرهنگی سنتی و قدیمی را از بین برده و زیبایی زندگی مدرن، ماشین آلات، سرعت و تغییر و خشونت را در آثارشان منعکس می کنند.

همه چیز از نظر فوتوریست ها در اجرا باید فلزی و فلزگونه باشد .

برای مثال  بعضی تن پوش ها به شکلی بود که فرم نرم بدن را از ریخت انداخته بود و پوشیدن آنها باعث مکانیکی راه رفتن اجرا کنندگان می شد.

کلمه فوتوریسم برای اولین بار در بیانیه فیلیپو تومازو مارینتی  در روزنامه مانیفست فوتوریسم در تاریخ بیستم فوریه ۱۹۰۹ به کار گرفته شد.

سپس برروی پرتیراژ ترین روزنامه ی فرانسوی به نام فیگارو  نقش بست.

از میان پیروان این سبک می توان اومبرتوبوچینی ، جیاکومو بالّا ،  جینو سورینی و کارلو کارا  را نام برد.

این جنبش برای اولین بار در میلان شکل گرفت ولی به سرعت به تورین و ناپل نیز منتقل شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی در اقصی نقاط دنیا منتشر شد

چگونه این ایده ها وارد دنیای مد شد

فوتوریسم در همه ی جنبه های زندگی مردم وجود داشت و در نتیجه میتوانست با مد ارتباط برقرار کند.

تکنولوژی، نقش بسیار بزرگی در شکل گیری این سبک داشت که توسط آن،هنرمندان می توانند تصاویری ریتمیک در کادرهای پشت سر هم ارائه دهند.

آثار این هنرمندان بیننده را به یاد سر و صدا، گرما و بوی کلان شهرها می اندازند.

هنرمندان این عصر عقیده داشتند که لباس های “عقب مانده” را باید نابود کرد و لباسهایی خلق کرد که متناسب با خیابان های شلوغ،تئاتر،کافه ها و جاهای شلوغ باشد.

این ایده ها از هنرمندانی مانند دپرو و بالّا گرفته شد که با بیانیه های آنها همخوانی داشت و تحول عظیمی در صنعت مد به وجود آمد.

چراکه طراحی های لباس آنها به شکلی بود که لباس ها نور و صدا تولید می کردند .

چرا که فوتوریست ها حرکات مکانیکی و شتاب را انتزاعی می کردند و به ستایش آن می پرداختند.

از بهترین خلاقیت ها ، میکائله در طراحی لباس سرهمی توتا (توتا به معنای همه است) بود که برای مردان و زنان طراحی شده بود

و جای جنب و جوش هم برای افراد در آن وجود داشت.

همچنین از آثار این دسته از هنرمندان، تکنولوژی بصری و عکسبرداری ریتمیک مانند انیمیشن و سینما را می توان جست و جو کرد.

تکنولوژی، نقش بسیار بزرگی در شکل گیری این سبک داشت که توسط آن هنرمندان می توانند تصاویری ریتمیک در کادرهای پشت سر هم ارائه دهند.

 

فتوریسم در مد

فتوریسم در مد

 

سخن پایانی

در پایان باید گفت که سبک های مد در واقع آینه ی دوران ها هستند و باید بسیار به آن توجه کرد.

چرا که ممکن است در خود چیزی نهفته داشته باشند و از درون انسانهایی که در آن جامعه زندگی می کنند خبر دهند.

همانطور که ویتور و رلف میگوید:

“مد بازتابی از تمام جوانب زندگی است.”

 

 

درباره نویسنده

زهرا اکبری

زهرا اکبری

دانش پژوه طراحی لباس و علاقه مند به مد و مدنویسی هستم.در دانشگاه گیلان زیست دریا می‌خوانم و علاوه بر علاقه ی زیادم به طبیعت، به مد نیز علاقه ی بسیاری دارم.مد آرامش زندگی من است

۱۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Registration

رمز خود را فراموش کرده اید؟

تهران مدا