بررسی طراحی لباس انیمیشن و لایو اکشن دیو و دلبر

تانیا هاتفی سعید
نوشته شده توسط تانیا هاتفی سعید

 

دیو و دلبر (Beauty And The Beast) یک انیمیشن آمریکایی فانتزی، موزیکال و افسانه ای ، بر اساس کتاب دیو و دلبر نوشته ژنی ماری لی پرنس دی بیومونت تهیه‌شده توسط استودیو انیمیشن والت دیزنی و پخش شده در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۹۱ است.

این انیمیشن برنده چندین جایزه از جمله جایزه اسکار بهترین ترانه و موسیقی شده است.

همچنین در ژوئن ۲۰۰۸ انجمن فیلم آمریکا این انیمیشن را به عنوان هفتمین پویانمایی نمونه در بخش انیمیشن انتخاب کرد.

در سال ۲۰۱۷ لایو اکشن دیو و دلبر به کارگردانی بیل کاندن و نقش آفرینی اما واتسون و دن استیونز منتشر شد.

دیو و دلبر فیلمی آمریکایی در سبک رمانتیک، فانتزی، و موزیکال است.

این فیلم نسخه بازسازی شده انیمیشن  دیو و دلبر می باشد.

در این مقاله از تهران مدا به بررسی طراحی لباس لایو اکشن و انیمیشن دیو و دلبر می پردازیم.

طراحی لباس لایو اکشن و انیمیشن دیو و دلبر

 سکانس رقص در لایو اکشن فیلم دیو دلبر

سکانس رقص در لایو اکشن دیو دلبر

جکلین دورن طراح لباس بریتانیایی و برنده ۲ جایزه اسکار طراحی لباس فیلم دیو و دلبر را بر عهده داشته است.

در این فیلم پایه و اساس طراحی لباس انیمیشن دیو و دلبر بوده است.

کارگردان قصد داشته تا داستان را در نیمه قرن هجدهم به تصویر بکشد.

در نتیجه جکلین دورن در عین وفادار ماندن به لباس های انیمیشن لباس ها را به پوشاک قرن هجدهم نزدیک کرده و از ان ها الهام گرفته است.

وی در این باره می گوید چون داستان افسانه ای و فانتزی است او مجبور نبوده تا لباس ها را بر اساس سال دقیقی در تاریخ طراحی کند و از لباس های قرن هجدهم الهام گرفته اما لباس ها به هیچ وجه کاملا تاریخی نیستند.

جکلین دورن طراحی لباس ها را از ۱۸ هفته قبل از شروع فیلمبرداری اغاز کرد.

تولید لباس ها ، طبق خواسته اما واتسون، بر اساس مد پایدار بوده و ۷۵% پارچه ها از منابع پایدار تهیه شده اند.

همچنین کفش ها از چرم طبیعی و نخ ها از رنگ های طبیعی هستند.

این کار با کمک اکو ایج، مشاور تجاری در زمینه پایدار سازی و سازگاری برند با محیط زیست، انجام شده است.

دورن در مصاحبه ای می گوید:

سخت ترین وظیفه من در طراحی لباس فیلم دیو و دلبر ، بر آورده کردن انتظار کارگردان، بازیگران و مخاطبان در عین وفاداری به انیمیشن و الهام از پوشاک قرن هجدهم بوده است.

استایل و لباس های بل

لباس ابی بل در طراحی لباس فیلم beauty and the beast (دیو و دلبر)

استایل بل

در این استایل بل در انیمیشن می بینیم که بل جوراب و کلاه به تن ندارد که در قرن هجدهم عادی نبوده و نشان دادن مو ها در انظار عمومی به هیچ وجه نشانه خوبی نبوده است.

پیشبند بل نزدیک ترین بخش لباس او به پوشاک قرن هجدهم است.

زیرا در آن دوران پوشاک بسیار گران قیمت بوده و زنان برای آسیب ندیدن و کثیف نشدن پیراهن هایشان از پیشبند استفاده می کردند.

اما در فیلم این لباس با الهام از انیمیشن طراحی شده با این تفاوت که از لحاظ تاریخی واقع گرایانه تر است.

پالت رنگی این استایل مانند انیمیشن آبی و سفید است.

بل شخصیتی مستقل، قوی، شجاع و روشن فکر دارد.

او به بهسازی روستا اهمیت می دهد و عاشق کتاب است و در واقع یک قهرمان زن است.

در نتیجه رنگ آبی برای شخصیت مردانه ی او مناسب می باشد.

از نظر تاریخی مرجع اصلی دورن مجموعه ای از عکس در موزه LACMA لس آنجلس بوده است.

که لباس های بومی قرن هجدهم فرانسه را به خوبی نشان داده است.

در این استایل بل از چند لایه دامن ، به جای دامن یک لا در انیمیشن، استفاده کرده.

که آن را به لباس های قرن هجدهم نزدیک تر می کند.

پیش بند، شلوار گشاد در زیر پیراهن، جوراب و جیبی که به کمر لباس آویزان است.

و بل کتاب، سیب و… را داخل آن می گذارد، از اجزای دیگر لباس هستند.

که از لحاظ تاریخی با پوشاک قرن هجدهم تطابق دارند.

هم چنین برای بل به جای کفش های ظریف زنانه از چکمه استفاده شده تا هم بر شخصیت مردانه او تاکید شود.

و هم واتسون بتواند به راحتی دور روستا بدود و ایفای نقش کند.

جز دیگر لباس بل بادس است که در قرن هجدهم در فرانسه استفاده می شده است.

دورن می گوید:

ترجیح دادم به جای کرست از بادس استفاده کنم تا هماهنگی بیشتری با شخصیت مردانه بل داشته باشد.

 

شنل قرمز بل در طراحی لباس فیلم دیو و دلبر

استایل بل

شنل قرمز بل شبیه به انیمیشن طراحی شده  و با مد قرن هجدهم تطابق دارد.

چرا که شنل از اجزای اصلی لباس در آن دوران بوده است.

این شنل بر پایه مد پایدار تولید شده و الیاف پارچه حاشیه شنل از سلولز بازیافتی خرده چوب های نجاری به دست آمده

و فرایند تولید آن بسیار زمان برده است.

لباس بل در انیمیشن دیو دلبر

انیمیشن دیو دلبر

پیراهن زرد بل در انیمیشن دیو و دلبر تقریبا هیچ شباهتی به لباس های قرن هجدهم ندارد.

و بیش تر شبیه به لباس های قرن  نوزدهم است.

رنگ زرد لباس کاملا غیر واقعی است، زیرا در قرن هجدهم در فرانسه تولید پارچه ای به رنگ چنین زرد براق و خالصی

به  دلیل استفاده از رنگ های طبیعی در رنگرزی غیر ممکن بوده است.

بهترین پارچه زردی که در ان زمان تولید می شد به رنگ زردی کدر و شبیه به خردلی یا زردی بسیار روشن بوده است.

مدل دامن بل زنگوله ای است، در حالی که در قرن  هجدهم با وجود پنیه ها ،گشادی و حجم دامن از کمر شروع می شده .

یقه آف شولدر در قرن  هجدهم تفریبا هبچ جایگاهی نداشته و دستکش از اکسسوری های اصلی نبوده .

و به جای آن از بادبزن استفاده می شده . مدل موی بل نیز نسبت به آن زمان بسیار ساده و کم حجم است.

لباس بل در فیلم دیو دلبر

لایو اکشن دیو دلبر

اما در طراحی لباس فیلم دیو و دلبر یقه آف شولدر و دستکش ها حذف شده اند تا لباس به مد قرن  هجدهم نزدیک تر شود.

هم چنین ، برشی مثلث مانند جلوی لباس می بینیم که تداعی گر استومکر های قرن  هجدهم است.

دورن درباره این لباس می گوید:

شاید در نگاه اول پیراهنی ساده به نظر برسد اما طراحی و دوخت آن بسیار زمان برده است.

او قصد داشته تفسیر مجددی از انیمیشن انجام دهد و به طور کلی لباس شبیه ورژن انیمیشن باشد.

او می گوید که درباره زرد بودن رنگ لباس هیچ شکی نداشته.

اما برای انتخاب یک زرد مناسب که هم شبیه به ورژن انیمیشن باشد.

و هم به اما واتسون بیاید؛ زرد های مختلفی را امتحان کرده و با آن ها از او تست فیلمبرداری گرفته اند.

استایل بل در طراحی لباس فیلم beauty and the beast

استایل بل

در این لباس هدف اصلی دورن حرکت زیبای لباس در هنگام رقص بوده است.

او قصد داشته تا لباس در هنگام رقص در هوا پیچ و تاب بخورد و مانند نفر سوم در رقص باشد.

هم چنینطراحی لباس باید به گونه ای انجام می شد که اما واتسون در آن راحت باشد.

و بتواند برقصد و در سکانس های بعد با آن بدود و حتی اسب سواری کند.

برای دوخت این لباس ۲۷۰ ساعت کار دست انجام شده.

و ۳۰۰۰فوت نخ و ۱۸۰ فوت پارچه ارگانزا مصرف شده است.

دامن از برش های دایره ای شکل از پارچه ارگانزا، ساتن و ابریشم تهیه شده است.

نقش هایی که روی لباس بل می بینیم از پرینت ورق طلا روی لباس بدست آمده اند.

اکسسوری های اما واتسون در فیلم دیو و دلبر

اکسسوری های بل

در این سکانس بل گوشواره گردنبند و موبندی طلایی دارد.

که چون در داستان در قلعه ساخته می شوند، با قلعه و اثاثیه ان هماهنگی دارند.

برای مثال زیروالات هم، مانند اشیا قلعه، به نوعی زنده و در حرکت هستند.

گوشواره دور گوش پیچیده شده و حس حرکت و رشد را القا می کند.

و گردنبند شبیه یک درخت زندگی زنده و در حال رشد طراحی شده است.

استایل و لباس های شاهزاده

استایل شاهزاده ادام در فیلم دبو و دلبر

استایل شاهزاده ادام

در اولین حضور شاهزاده در فیلم او را در لباسی کاملا اشرافی،

و مطابق با مد قرن  هجدهم فرانسه با تزیینات و گلدوزی های زیاد می بینیم.

در این لباس ۲۱۶۰ نگین از برند سواروسکی استفاده شده است.

استایل شاهزاده ادام در فیلم دیو و دلبر

استایل شاهزاده ادام

هر چه در داستان پیش می رویم لباس های شاهزاده آدام یا همان دیو، انسانی تر می شوند.

در این سکانس او لباسی سرمه ای و طلایی به تن دارد که از نظر رنگ شبیه ورژن انیمیشن است و با لباس بل هماهنگی دارد.

از لحاظ تاریخی نیز مانند پوشاک مردان در قرن هجدهم طراحی شده است.

 سکانس پایانی فیلم دیو و دلبر

سکانس پایانی لایو اکشن دیو و دلبر

سکانس پایانی فیلم دیو و دلبر یک مهمانی تابستانی را نشان می دهد.

در این سکانس بل پیراهنی سفید و گلدار به تن دارد که رنگ و طرح ان برای تابستان مناسب است.

طرح گلدار لباس از یک پیش بند قرن هجدهم  که دورن در زمان دانشجویی خود خریده بود برداشته شده است.

یک هنرمند انگلیسی آن را به طرح چاپی تبدیل کرد، سپس طرح به صورت دستی روی بوم کشیده و در نهایت روی لباس پرینت گرفته شد.

در این سکانس لباس شاهزاده به رنگ آبی روشن انتخاب شده که با لباس بل و هوای تابستان هماهنگی دارد و از نظر تاریخی واقع گرایانه است.

در این سکانس سایر افراد حاضر در مهمانی به رنگ سفید و سیاه لباس پوشیده اند

که دلیل آن تاکید و ایجاد تمرکز بصری بر روی بل و شاهزاده است.

جکلین دورن برای تهیه این ۶۰ لباس سیاه و سفید به تمام خانه های مد اروپا سر زد.

اما لباس هایی که می خواست پیدا نکرد در نتیجه تیم خودش لباس ها را دوختند.

 

درباره نویسنده

تانیا هاتفی سعید

تانیا هاتفی سعید

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Registration

رمز خود را فراموش کرده اید؟

تهران مدا