امضای پیچولی مدیر خلاقیت ولنتینو در آثارش

مریم نادری
نوشته شده توسط مریم نادری

Pierpaolo Piccioli و Maria Grazia Chiuri در اواخر دهه ۸۰، به واسطه یکی از دوستان مشترک آشنا و در دهه ۹۰، با هم در Fendi شروع به کار کردند.

در سال ۱۹۹۹ در والنتینو به طراحی اکسسوری پرداختند و در ۲۰۰۳ وارد خط diffusion والنتینو یعنی Red Valentino شدند.

پس از بازنشستگی Valentino Garavani و همچنین بعد از Alessandra Facchinetti، در سال ۲۰۰۸ به عنوان طراحان اصلی والنتینو انتخاب شدند.

در این مطلب از مجله تهران مدا با سبک کاری و امضای شخصی پیچولی در آثارش آشنا می شوید.

 

آنها(پیچولی و چیوری) حدود ۱۷ سال با هم همکار بودند و در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ موفقیت‌های بزرگی را برای این برند به ارمغان آوردند.

در سال ۲۰۱۰،کفشهای پاشنه بلند با میخ های استیل را ارائه کردند

راحتی و فرم بندهایش آن را به کفش محبوب ولنتینو تبدیل کرد.

این دو، هر فصل با المان های جدید و گاها عجیب به ران وی ها می آمدند.

در میان طرح هایشان استفاده از چاپهایی مثل انیمال پرینت با اندازه های متفاوت و چیدمان متنوع ، دیده می شد.

 

آنها به صورت مستقیم از هنر، هنرمندان و جنبش های هنری الهام می‌گرفتند؛ مانند Dutch Masters و Andy Warhol و حتی پاپ آرت.

ویا الهام از فیلم games of thrones و ژاکت و شلوارهای شبیه به هم Shakespearean.

آنها از طرح های استتار و ارتشی کالکشن های مردانه، برای لباسهای زنانه استفاده میکردند.

آوردن شنل در والنتینو با ظاهری دراماتیک توسط این دو طراح انجام شد.

شنل های بلند، کوتاه، تئاتریکال و حتی مینیمالیست.

این پوشش خارجی فرصتی برای به نمایش گذاشتن پارچه های لاکژری و گلدوزی های برجسته بود.

آنها هر دو به تم حال و گذشته علاقه‌مند بودند، جایی که به استایل و سیلوئت های رنسانس ختم می شد.

لباسهای شب که در آنها پارچه، بیشتر بدن را می پوشاند و بدن از زیر تور گلدوزی شده مشخص میشد، از دیگر طرح های این دو است.

آنها از گلدوزی ها، توری های کار شده ی نفیس، پلیسه های پیچیده، مروارید دوزی و منجوق دوزی های سنگین استفاده می‌کردند.

ترند دیگری که توسط این دو طراح معروف شد، استفاده از لباس های بلند با کفش های تخت بود. که این را می‌توان به علاقه ی آنها به رم باستان نسبت داد.

سرانجام چیوری، در سال ۲۰۱۶، برند ولنتینو را ترک  و به عنوان مدیر خلاقیت برند دیور برگزیده شد. (برند دیور پس از Raf Simons رهبری نداشت.)

پیرپائولو پیچولی پس از ترک چیوری می گوید:

“وقتی شریکی کار می کنید، همه تفکرات را با هم به اشتراک می گذارید و هر چیزی باید دلیلی داشته  و کاملاً سازمان بندی شده باشد، ولی اکنون چیزی که هست،  بین تفکرات  و احساسات من است.

اگر به چیزی علاقه داشته باشم، به سمتش می روم و آن را امتحان می کنم.”

هنگامی که پیچولی، تنها مدیر خلاقیت برند ولنتینو شد، اعضای تیم را کمی تغییر داد و از افراد جوان‌تر استفاده کرد؛

افرادی که با لباس‌های راحت تر به محل کار می‌آمدند.

همچنین پارچه های مورد استفاده را کمی تغییر داد. مثلاً به جای ابریشم taffeta،از کتان و نایلون استفاده کرد.

او لباس ها را از پارچه هایی که حتی گاهی ، باهم در تضاد بودند، طراحی می کرد؛ مانند لباس های شانه باز از چه جنس ابریشم با شلوارهای پشمی که به زیبایی با یکدیگر ست می شدند.

“اینکه خودت باشی بهترین کاری است که میتوانی انجام بدی”

طرح های پبیچولی نوعی سخاوتمندی خاصی دارند.

“امروزه زیبایی به تنوع و آزادی بیان است، آزادی نشان دادن خود “

حال رمانتیک مجموعه ها زیر نظر پیچولی باقی ماند و با طرح‌های خلاق آمیخته شد.

طرح های رمانتیک و  گاهی استفاده هوشمندانه از حجم ها در لباس و حتی در آرایش مو.

علاقه او به Romance، در رنگها و سیلوئت هایش دیده می‌شود. صورتی رزی، فیروزه ای، قرمز درخشان، همراه با سیلوئت هایی که به آن معنا می بخشند ودلربا ترشان می کند.

“وظیفه من به عنوان طراح این است که ایده ای را که در آن زندگی میکنیم را نشان دهم.”

پیچولی، علاقه ی زیادی به رنسانس امروزی و پانک و همچنین مجسمه هایی که در زمان های متفاوت بوده دارد.

علاقه ی او به این مجسمه ها میتواند دلیلی برای استفاده از حجم در آثارش باشد.

“من به گذشته علاقه دارم، ولی نمی خواهم آن را بازگو کنم.

او می گوید که می خواهم حس اولیه دیدن یک تصویر و فانتزی هایی که شما در تخیل خود از دیدن یک شخص ایجاد میکنید را به یادتان بیاورم.”

پیچولی به هر چیزی که به گذشته اشاره دارد، مانند آنچه کهنه و از مد افتاده است یا حتی چیزی که بیش از حد تزئینات دارد علاقه دارد و می گوید:

“همه اینها خود واقعی ما را نشان می‌دهد”

به نظر یکی از منتقدان مد، پیچولی متوجه شده است که زن با اعتماد به نفس امروزی چه می خواهد؛ کفش های تخت برای راحتی، برش های هوشمندانه، حجم های باشکوه لباس یا لباسهای کوتاه رنگارنگ.

یکی از اعضای تیم او درباره کالکشن ۲۰۱۸ می‌گوید:”اسکچ اولیه به نظر کاملاً غیرقابل اجرا می آمد، ولی کم‌کم درست شد،.

مانند رویایی که به واقعیت تبدیل می شود.

والنتینو در یکی از pop-up store های خود از اکسسوری های ژاپنی مردانه و زنانه استفاده کرد.

او می‌گوید:” ژاپن همیشه من را تحت تاثیر قرار داده است؛ زیرا آنها، تعریف متفاوتی از زیبایی دارند.

غرب، معنای زیبایی را از یونان باستان همراه خود آورده است، در صورتی که ایده های ژاپنی متفاوت است؛ آنها زیبایی را در ژست های زیبا می بینند.

در اشعار ژاپنی، زیبایی با گذشت زمان معنا می‌یابد، در صورتیکه غربی ها آن را در ظاهر و سطح می‌بینند، تفکر آنها بسیار رمانتیک است.

“من دوست دارم فشن را اجرا کنم و نمی خواهم بازاریابی کنم. آن چیزی که با کالکشن در ارتباطات است، حس است، در غیر این صورت سطحی است و من فکر نمی‌کنم که این کافی باشد.”

“من هرگز لباس را ثابت تصور نمی کنم. همه چیز در حرکت است.”

معنای این حرف، در کالکشن بهاره ۲۰۱۹ او کاملاً آشکار است.

 

هنگام یاد آوری گذشته خود می گوید:”  در ایتالیا، با کارهای ساخته شده با دست و هنر ایتالیا بیشتر آشنا شدم.

کار کردن نزدیک با هنرمندان و افراد با تجربه و با مهارت در ایتالیا مقدمه ای عالی بود و به من اجازه ی درک و دیدن قوانین را داد، تا آنها را از هم بشکنم و دوباره بنویسم.

من همیشه سینما را دوست داشتم و دلم میخواست که کارگردان فیلم شوم، ولی پس از آشنایی با فشن و قدرت داستان سرایی آن تصمیم گرفتم طراح شوم.

پیچولی، به نمایش Logo در لباس علاقه ای ندارد ومعتقد است که لوگو جزو فشن نیست، ولی نظر او با دیدن لباس هایی که افراد جوان تیم می پوشند، کمی تغییر کرد.

او در این باره می گوید: لوگو نشانی گرانبهاست و باید ذات برند را نشان دهد. من از آن برای لباس های روزمره و تی شرت ها و سوئیت شرت ها استفاده می کنم، ولی این بستگی به حال من دارد.

برای پیچولی، راحتی و رها بودن در اولویت است، همانطور که می‌گوید:من شغل رویایی ام را انجام می‌دهم  ولی می خواهم رها باشم.

من خانواده و دوستانم را نیز دارم.

همسرم کودکانم.

شغل تنها وجه زندگی من نیست.

 

درباره نویسنده

مریم نادری

مریم نادری

دیدگاهتان را بنویسید

Registration

رمز خود را فراموش کرده اید؟

تهران مدا