کشیدن فیگور برای طراحی لباس

نیلوفر ترابنده
نوشته شده توسط نیلوفر ترابنده

یک طراح لباس، برای ارائه طرح لباس جهت نشان دادن فرمها و سایه ها در بهترین حالت آن از طراحی فیگوراتیو استفاده میکند.

در این مقاله آموزشی از مجله تهران مدا با روش طراحی فیگور برای طراحی لباس آشنا می شوید.

طراحی فیگوراتیو در فشن با طراحی فیگوراتیو معمولی تفاوت دارد .

زیرا در این نوع طراحی برای نشان دادن لباس در حالت نمایشی و برجسته تر از فیگورهایی با پاهای خیلی بلند و سرهای کوچکتر استفاده میشود تا در نگاه اول به طرح لباس بیشتر جلوه داشته باشد.

درطراحی فیگور معمولی برای نشان دادن کل بدن از هشت واحد اندازه گیری استفاده می شود اما در طراحی فیگور فشن معمولا از نه واحد استفاده می کنند.

گام اول ،تمرینات دست گرمی

یک کاغذ و مداد بردارید و روی آن به صورت تصادفی دو نقطه با فاصله ده سانتی متر قرارداده و سعی کنید بدون اینکه مداد را از روی کاغذ بردارید این دو نقطه را به هم وصل کنید.

این تمرین را انقدر تکرارکنید تا خطوطی که رسم میکنید صاف و قوی بشوند.

گام دوم طراحی خط محور و علامت گذاری بخشها

ابتدا یک  خط عمودی رسم کرده و سپس آن را به نه قسمت مساوی تقسیم کنید.مثلا اگر خطی که رسم کرده اید ۳۲ سانتی متر است هر قسمت باید ۳٫۵ سانتی متر باشد .

هرکدام از این بخشها را یک واحد اندازه گیری یا یک “سر” در نظر می گیریم.

گام سوم طراحی اجزای بدن

بین نقطه ی ۰ تا ۱ یک بیضی که نشان دهنده ی سر است را رسم کنید.برای اینکه بتوانید یک بیضی مناسب بکشید می توانید در یک کاغذ جداگانه کشیدن آن را تمرین کنید.

از پاین گردن تا بالاتر از نقطه ۱٫۵ خط گردن را رسم کرده و سپس به آن فرم باریک و مناسب بدهید.

در نقطه ی ۱٫۵ خط شانه را رسم کنید خط شانه باید پاینن گردن رسم شود. در دو طرف خط رسم شده دو دایره کوچک به نشانه ی سر شانه ها ترسیم کنید . طول حلقه ی دست باید نصف یک واحد سر و قوس آن به سمت داخل بدن باشد.

دو نقطه را در فاصله ی یکسان از خط محور به نشانه ی نوک سینه ها قراردهید و خط سینه را به سمت خط کمر با شیب رسم کنید قطر خط کمر باید بین یک تا ۴/۳ واحد باشد.

پهنای خط باسن باید روی نقطه ی چهار قرار بگیرد و محل جدا شدن دو پا را روی نقطه ی چهارو ۴/۱ قراردهید. پهنای باسن بین نقطه ی سه تا چهار قرار میگیرد و اندازه ی این پهنا باید ۱٫۵ واحد باشد.

طول بالای دست (از سرشانه تا آرنج) ۱٫۵ واحد و اندازه ی آن تقریبا نزدیک به نقطه ی سه است.

قسمت پایین دست ( از آرنج تا مچ) بین نقطه ی سه تا چهار قرار می گیرد.

زانوها در نقطه ی شش قرار میگیرند و به اندازه ی ۴/۱ واحد عرض دارند .

از نقطه ی اتصال دو پاها به سمت پایین دو خط مجزا به سمت زانوها رسم می کنیم.

رانها را از نقطه ی چهار و ۴/۱ تا نقطه ی شش رسم کنید.

نقطه ی هفت نشان دهنده ی پهنای ساق پا است. ساق ها باید از زانو پهن تر باشند از ساقها به سمت پایین حرکت کنید و یک مچ باریک طراحی کنید. طول کی پاها کمی بلند تر از نقطه ی نه قرارمیگیرند.

گام چهارم جدا کردن اجزای فیگور

برای طراحی یک فیگور کامل با ظاهر واقعی تر باید ماهیچه ها را با فرمی نرم تر و واقعی تر طراحی کرد.

بسته به هدف و نوع اجرایتان می توانید ماهیچه های پهن تر یا باریک تر رسم کنید.

گام پنجم: تمرین

اولین باری که می خواهید فیگور را طراحی کنید شاید زمان زیادی را صرف کنید و کار به اندازه ی کافی مطلوب نباشد.

کلید موفقیت در هر کاری تمرین فراوان است پس بعد از چند تمرین تسلیم نشوید و ادامه دهید.

می توانید چند طرح اول را با اتود کم رنگ انجام دهید و بعد از پنج بار تمرین کار را با یک مداد نرم تر مثل B2 ادامه دهید.

سعی کنید یک فیگور با مقوا یا کاغذ کاردستی درست کنید تا بیشتر با نسبت ها آشنا شوید و ازتمرین هایتان لذت ببرید.

درباره نویسنده

نیلوفر ترابنده

نیلوفر ترابنده

دیدگاهتان را بنویسید

Registration

رمز خود را فراموش کرده اید؟

تهران مدا