لباسهای تاثیرگزار در خانه مد دیور

نیلوفر ترابنده
نوشته شده توسط نیلوفر ترابنده

دیور در مد فرانسه دارای جایگاه ویژه ای است. معروفترین آتلیه دنیا ، طلیعه دار مدل کمر های تنگ و مجموعه دامن های کلوش که تعریف دوباره ای از فشن بعد از جنگ جهانی را در ۱۹۴۰ خلق کرد.کریستن دیور پس از مرگش در ۱۹۵۷ میراث گرانبهایی از لباسهای فوق العاده زنانه ی ساعت شنی و کت و شلوارهای خوش دوخت براق را به جا گذاشت.

استایل New Look

شهرت اصلی کریستین دیوربه عنوان یکی از مهمترین طراحان کوتور قرن بیستم در سال ۱۹۴۷ با اولین مجموعه ی او به نام ” New Look ” آغاز شد. مجموعه شامل سر شانه های گرد، کمر های تنگ و دامن های تمام کلوش در ستایش قدرت زنانگی بود. پس از سالها جنگ و لباسهای نظامی و محدودیت و کمبود در زمینه لباس دیور نه تنها ظاهری جدید بلکه چشم اندازی جدید، ارائه کرد.

پیراهن های Trapeze  ایوسن لوران

در سال ۱۹۵۷ دستیار جوان۲۱ساله به نام ایوسن لوران طراح ارشد خانه مد دیور شد.

لباسهایی که او طراحی می کرد به اندازه ی دیور دقیق و کامل بود اما کمی سبک تر، لطیف تر و آسان پوش تر. وی در اولین مجموعه اش، راه خود را از استادش جدا کرد و به جای امضای معروف دیور که کمر های تنگ بود ، سیلوئت های آزاد تری را طراحی کرد که فرم بدن در زیر آنها محو میشد و  بدین ترتیب مسیری جدید را خلق کرد.

امضای مخصوص سن لوران که پارچه کمتر و لباسهای سبک تر بود روند مد را تغییر داد و این یعنی یک موفقیت بزرگ.

کت های Gamin مارک بوهان

در اواخر ۱۹۶۰ زمانی که سن لوران به خدمت سربازی فراخوانده شد مارک بوهان، طراح فرانسوی ماهر جای او را گرفت. طراحی که به خاطر نمونه های شیک اما کلاسیکش معروف شد.این نمایش مد بهار و تابستان او در۱۹۶۱ بود که خبر از آمدن نسخه ای شیک وجذب ازسیلوئت نمادین دیور را میداد ،مجموعه ای جدید به نام “”Slim Look. الیزابت تیلور خیلی سریع دوازده عدد از آن ها را سفارش داد.

استایل ایتالیایی جیان فرانکو

جیان فرانکو معروف به معمار مد، اولین غیر فرانسوی بود که در سال ۱۹۸۹ سکانداری دیور را بر عهده گرفت.ورود پرزرق و برق طراح ایتالیایی با کالکشنی با عنوان ” نسیم تازه تابستانی” آغاز شد.

مجموعه ای پر از کت های عبایی (caftan )و اورگانزاهای بندی( شبیه به کیسه های بندی) الهام گرفته شده ازهندوستان.

فرانکو فِرِ با به کار بردن امضا کوتور خودش  در این مجموعه نشان داد که دارای ذوق و سلیقه ی بالای تجملاتی است.

در اولین کالکشنش برای دیور، جزییات تجملی لباسها بیشتر شبیه به امضا سیلوئت های دیور بود.کتهای تافته با آستر خز نقره ای روباه و لباسهای شب با خز روباه همگی کلاسیک و قدیمی به نظرمیرسیدند.

لباسهای نمایشی جان گالیانو

وقتی در سال ۱۹۹۶ مدیریت را به دست گرفت درباره دیدگاهش گفت: نقش من اغواگری است.

ترکیب خارق العاده رمانتیسیسم، فمینیسم و مدرنیته همراه با سیلوئت های کلاسیک دیور از عشق گالیانو به فضای تئاتر نشات می گرفت. مجموعه کوتور بهار/تابستان ۱۹۹۸ گالیانو که در خانه اپرای پاریس برگزار شد یکی از خارق العاده ترین کالکشنهایش بود. این مجموعه با الهام از باله روسی،  پر از لباسهایی منحصر به فرد بود و برجسته ترین آنها ، کیمونویی به نارنجی آتشین با یقه funnel وگلدوزی های  چشمگیر پیچیده ای بود که در تاریخ مد به یادماندنی شد.

لباس های عصر مینیمال رف سیمونز

رف سیمونز پس از ترک  برند جیل سندر در سال ۲۰۱۲ به عنوان مدیر هنری به خانه مد دیور پیوست.

او از دوران دراماتیک گالیانو فاصله ی قابل توجهی گرفت و مجموعه ای خلاق و مینیمالیستی را به نمایش گذاشت.

طراح بلژیکی مهر مخصوص خود را با نمایشهایی ساده اما تماشایی بر این خانه مد حک کرد. به عنوان مثال اولین نمایش کوتور او در اتاقی پوشیده از میلیون ها گل برگزار شد.

اظهارات سیاسی ماریا گرازیا چیوری

هفتاد سال پس از آنکه دیور برای اولین بار برند خود را تاسیس کرد، ماریا به عنوان اولین مدیر خلاقیت زن تاریخ ساز شد.

اولین نمایش او حاوی یک پیام شفاف بود: همه ی ما باید فمنیست باشیم.

شعارهای روی تی شرت ها از یک نویسنده نیجریه ای بود. Chimamanda Ngozi Adichie کسی که سخنرانی اش در TEDx  در سال ۲۰۱۳ با همین عنوان طوری بر سر زبان ها افتاد که بیانسه سالها بعد در ترانه اش به نام ” Flawless ” از آن استفاده کرد و این چشم انداز تازه ای برای ترسیم میراثی قابل احترام برای شکل دادن به آینده ی فمنیست در خانه مد دیور بود.

درباره نویسنده

نیلوفر ترابنده

نیلوفر ترابنده

دیدگاهتان را بنویسید

Registration

رمز خود را فراموش کرده اید؟

تهران مدا